Medarbejdere nær sammenbruddets rand og udsættelse på udsættelse. Det er realiteterne i en lang række af de kommuner, amter og offentlige styrelser, som i øjeblikket er ved at indføre elektronisk behandling af sager af dokumenter, de såkaldte ESDH-systemer. Det viser en rundringning, som IT-avisen ComON har foretaget.
»Det har været en meget smertefuld proces og en del medarbejdere har været tæt på at blive meget kede af det,« fortæller HK-tillidsmand i Ribe Amt, Lene Nedenskov.
»Det skulle have været i drift 22. november sidste år. Men det fungerer stadig ikke som det skal,« fortæller HK-tillidsmand Judith Zukunft fra Danmarks Statistik om ESDH-problemerne her.
Chefkonsulent Peter Sandager, der er projektleder på indførelsen af ESDH hos Danmarks Statistik, forklarer forsinkelsen med at systemet ganske enkelt ikke reagerer hurtigt nok.
»Svartiderne volder problemer. Funktionaliteten er god, så hvis det også kunne performe, ville vi være tilfredse,« påpeger Peter Sandager, der forventer at systemet er i luften inden sommerferien.
Et andet sted hvor man slås med udsættelser er i Ribe Kommune.
»Det bliver ved med at blive udsat og udsat. Vi trækker lidt på skuldrene over det, for ledelsen har snakket om elektronisk sagsbehandling lige så længe vi kan huske,« siger tillidsmand Britta Sørensen fra Ribe Kommune.
Ifølge projektleder Anne Birthe Hansen vil alle sager og post i kommunen blive scannet ind fra 1. september og 1. oktober er sagsbehandlingen efter planen elektronisk.
Billedet med utryghed blandt medarbejderne og store forsinkelser går igen landet over hos tillidsfolk i kommuner, amter og styrelser, som ComON har talt med.
Meldingen flere steder i landet lyder, at indførelsen af elektroniske fakturaer i starten af 2005 har lagt ekstra pres på forvaltningerne og i mange tilfælde voldt ekstra lange forsinkelser af ESDH-systemerne.