I en tid, hvor flere af de store pladeselskaber er begyndt at løsne DRM-grebet, fatholder RIAA - der varetager musikindustriens interesser i USA - at den omdiskuterede software vil være en del af fremtiden for den digitale musik.
»Jeg har lavet en liste over de 22 måder, hvorpå man kan sælge musik, og 20 af dem kræver DRM,« sagde RIAAs teknologi-chef, David Hughes, på en konference i Hollywood.
Da Sony BMG - som det sidste af verdens fire største pladeselskaber - i januar valgte at sælge DRM-fri musiknumre på Amazon.com, blev beskyttelsesteknologien dødsdømt af adskillige analytikere. Siden da er et stadigt stigende antal af onlinebutikker i større eller mindre grad begyndt at sælge ubeskyttede musikfiler, deriblandt Walmart.com og iTunes.
»Jeg tror, vi vil opleve et skifte. Jeg tror, at der vil ske en bevægelse hen imod abonnementsservices, og det vil i sidste instans betyde DRM's tilbagevenden,« sagde David Hughes.
Rajan Samtani fra Digimarc Corp. - der arbejder med 'vandmærker' som alternativ til netop DRM - afviser ikke overraskende, at DRM er en holdbar løsning.
»Jeg mener, at det er på tide at smide håndklædet i ringen. De unge har alt for mange metoder til at omgå DRM,« sagde han på konferencen.
Der er imidlertid intet, der tyder på, at den amerikanske filmbranche har tænkt sig at opgive DRM-beskyttelsen af den grund.
»Vi har brug for DRM til at minde vores kunder om begrænsningerne i den licensaftale, de har indgået med os,« sagde vicepræsidenten for Motion Picture Association of America, Fritz Attaway.