Som de første fra detailhandelen har ComputerCity underskrevet en aftale med Elsparefonden om at gøre det lettere for kunderne at vælge energieffektive computere og skærme. Samtidig har it-producenten Samsung indgået en aftale med Elsparefonden om at bruge den særlige energideklaration i sit reklame-materiale.
Energideklarationen fortæller om strømforbruget, når computeren er tændt, slukket og i dvale.
»Vi har store forventninger til samarbejdet med Elsparefonden. Som producent har vi et medansvar for, at vores produkter bruger så lidt energi som muligt - uden det går ud over ydelse og kvalitet. Derfor bruger Samsung milliarder af forskningskroner på at forbedre økonomien og ressourceforbruget i vore produkter. Det har blandt andet resulteret i teknologier, som betyder, at vore computerskærme bruger betydeligt mindre strøm end tilsvarende produkter på markedet,« siger marketingchef Solvej Lee fra Samsung i Danmark.
Foruden Samsung har Apple, Dell, Fujitsu Siemens, Hewlett-Packard og Lenovo allerede indgået aftale med Elsparefonden om at bruge energideklarationen.
»Vi tror på, at endnu flere it-producenter og endnu flere butikker vil gå med i den frivillige aftale og hjælpe til med at sænke strømforbruget i det offentlige, i virksomheder og i private hjem,« siger Elsparefondens sekretariatschef Göran Wilke.
En ny kampagne fra Elsparefonden, som startede mandag i denne uge, skal gøre private forbrugere og virksomheder opmærksomme på de store besparelser ved at vælge energieffektive produkter. Kampagnen skal køre i de kommende syv uger og indbefatter bl.a. henvendelser til alle landets it-chefer.