En uheldig kombination af direkte og indirekte salg har sørget for, at Sonys skærme længe har måttet sejle rundt i salgsstatistikkens allernederste regioner. I Norden har Sony kun sølle to procent af skærm-markedet.
Med en nylig reorganisering satser Sony på at rette op på det lave skærmsalg ved at slukke for den direkte satsning.
Blandt Sonys kanalpartnere peger man dog på, at nogle bedre marginer og en mindre grad af overdistribution måske også ville være gavnligt.
Sony selv er opmærksom på problemet med overdistribution. Det er dog produkternes prissætning, der i øjeblikket får mest af producentens opmærksomhed:
»Vi tror, at det dårlige salg på monitor-markedet skyldes, at vores priser har været for høje. Med reorganiseringen har vi reduceret omkostningerne så meget, at prisen ikke flere tilfælde har kunne reduceres med 20 procent«, fortæller Frederik Fagerstedt, der er nordisk ansvarlig for distribution og salg af Sony-displays.
Sony har en pan-europæisk kontrakt med Ingram Micro, Tech Data og Actebis, men i Norden har man desuden aftaler med Scribona, GNT og Rosenmeier.
Hos sidstnævnte er begejstringen over ikke længere at skulle konkurrere med producenten Sony, dog på ingen måde ved at tage magten fra direktør Jørn Rosenmeier. Hans kølige vurdering lyder, at de potentielle kanalkonflikter aldrig har haft den store betydning fordi salget simpelt hen har været så relativt lavt.
»Sonys produkter skiller sig ud på design og innovation, så det undrer mig, at de skulle være så prisfølsomme. Jeg tror snarere problemet handler om overdistribution og for små marginer. Hvis ikke distributører og forhandlere kan tjene ret meget på at sælge det, bliver et produkt ikke skubbet fremad i rampeluset. Så sælges der kun på, hvad et brand kan skabe af efterspørgsel, og nok er Sony et stærkt brand, men det er altså ikke så stærkt, at produkterne sælger sig selv,« siger Jørn Rosenmeier.
Reorganiseringen i den japanske elektronikgigant betyder, at Sony har flyttet pc-monitorerne over i sin it-division, der lyder det mundrette navn SESITP (Semiconductor and Electronics Solutions, IT Periphials). Da denne division, der hidtil har helliget sig optiske drev og tapebackup, udelukkende arbejder gennem kanalpartnere, kan slutkunder ikke længere købe Sonys computer-skærme fra producenten selv.