Det nye samarbejde betyder, at IBM kommer til at sælge nogle af Network Appliances produkter under IBM-logoet, for på den måde at øge presset på verdens førende storage-leverandør, EMC. Det er især på det såkaldte NAS-marked, at de to nye samarbejdspartnere vil ramme EMC. NAS (Network-Attached Storage) er harddiske, der er koblet direkte til et netværk. Fra starten af tredje kvartal i år vil man se de første Network Appliance produkter med IBM-logo på markedet.
Og målet er soleklart. Man vil erobre markedsandele fra EMC. Det får dog ikke EMC til at ryste i bukserne, selvom de lige er blevet udfordret.
»IBM har sovet over sig. De har mindre en én procent af NAS-markedet. Der er et mønster her. Hver gang IBM fejler i et segment af storage-markedet, hiver de en ny partner frem. Der er intet nyt for kunderne her, når vi kigger på produktet. Det er bare en anden salgskanal, der vil kanabalisere Network Appliances markedsandele,« lyder det fra EMC's marketingchef i England, Nigel Ghent til The Inquirer.