Europæisk frygt for Google/DoubleClick

Sammenslutningen af europæiske forbrugerorganisationer (BEUC) frygter, at Googles køb af DoubleClick truer europæiske forbrugeres privatliv.

BEUC, der blandt andet har det danske Forbrugerrådet som medlem, advarer lovgivere i EU om, at Googles erhvervelse af online reklameselskabet DoubleClick kan skade privatlivet i EU og begrænse forbrugernes valg af indhold på nettet.

Ifølge BEUC's juridiske rådgiver, Cornelia Kutterer, har BEUC bedt EU Kommissionen og andre europæiske myndigheder om at undersøge sagen, selv om Google og Double-Click endnu ikke har bedt om godkendelse i EU.

»De har databaser, der supplerer hinanden med private data. Hvis disse føres sammen kan det føre til en overtrædelse af brugerens private rettigheder,« sagde Kutterer til Associated Press.

I et brev til myndighederne beskriver BEUC, hvordan den kombination kan udnytte informationer om brugerne.

»Aldrig tidligere har et enkelt selskab haft markedsmæssig og teknologisk magt til at indsamle og udnytte så meget information om, hvad en bruger foretager sig på internettet,« hedder det i brevet.

EU ser i forvejen på, hvor længe Google lagrer søgehistorien på deres brugere. Det amerikanske forbrugerbeskyttelsesorgan, Federal Trade Commission, besluttede for et par uger siden at undersøge blandt andet Googles køb af Double-Click, fordi man frygtede, at netop denne sammenlægning ville give selskabet adgang til en hidtil uset mængde data om forbrugernes søgninger og vaner online.

Google benytter cookies og bruger-logs til at indsamle informationer om brugerne. Ifølge Google er disse data nødvendige for bedre at forstå brugerne, så man kan give dem mere relevante søgeresultater og reklamer.

Google har ikke kommenteret BEUC's bekymringer, men har før udtalt, at købet af DoubleClick ikke udgør nogen trussel for konkurrencen.

BEUC mener ikke, at folk, der givet detaljerede oplysninger til DoubleClick, har kunnet forestille sig, at disse kunne blive videregivet til Google. Desuden frygter man, at Google og DoubleClick kunne monopolisere al annoncering på nettet. Når det lægges sammen med Googles dominans på video-området gennem YouTube, tegner det ifølge BEUC et billede af et internet, der er helt domineret af Google.

»Forbrugere ville ikke have nogen reel mulighed for at vælge en anden service, end den Google tilbyder, eller blot at undgå at dele personlige data med Google,« skriver BEUC og vurderer, at det kan få negative konsekvenser for, hvor mangfoldigt et udvalg, der vil være tilgængeligt online, fordi et website så vil være nødsaget til at være en del af Googles netværk for at være kommercielt rentabelt.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere