Google har indgået en aftale med den Internationale Olympiske Komité (IOC), der betyder, at internetgigantens video-site YouTube hver dag vil fodre indbyggerne i 77 forskellige lande med højdepunkter fra legene i Beijing.
Aftalen gælder dog kun for lande, som ikke allerede har sikret sig tv-rettigheder til begivenhederne. Det betyder, at sportsglade folk i eksempelvis Sydkorea, Indien og Nigeria dagligt kan klikke forbi YouTube for at se tre timers OL, mens danskere vil blive blokeret.
»For første gang i den olympiske historie vil vi have en fuldstændig global online-dækning,« siger Timo Lumme, der er direktør i IOC's tv- og marketing-service, til Wall Street Journal.
YouTube vil have mulighed for at sælge reklamer på den specielle olympiske kanal. Tjenesten er dog begrænset til at indgå annonce-aftaler med de olympiske sponsorer.
Alligevel regner YouTube ikke med at spinde guld på investeringen. Det er simpelthen ikke de attraktive markeder, der får adgang til tjenestens OL-dækning.
»I virkeligheden handler det mere om tilgængelighed,« siger Patrick Walker, YouTubes europæiske partnerchef, til Wall Street Journal.
Tjenesten håber på at få flere sponsor-aftaler med IOC i hus i de kommende år, uddyber han.