Mindst 12 harddiske døde, da brandslukningsanlægget skulle testes i nyt serverrum hos Widex. Det fik høreapparatsfirmaet til at kritisere sin leverandør for at fortie risikoen.
Men der var ikke noget at fortie, siger leverandøren.
“Vi er oprigtigt kede af, at vores kunde har haft en negativ oplevelse. Men nu er det nu engang sådan, at vi ikke kan informere om noget, som vi personligt ikke selv har været udsat for før. Og vi har vi har trods alt eksisteret siden 1974,” siger Kristian Petersen, ansvarlig for forretningsudvikling hos Fire Eater, til ComON.
Han understreger, at Fire Eater har tilbudt Widex erstatning for problemerne, at sikringseksperterne tager det fulde ansvar for episoden, og at der straks blev sat undersøgelser i gang, som kan kaste mere lys over brandslukningsanlæggenes mildt sagt uheldige påvirkning på harddiske i nogle tilfælde.
Vi skal arbejde ud fra facts - ikke spekulationer
Derfor er firmaet tydeligvis træt af at blive udstillet som syndebuk.
“Vi har arbejdet med det her i mange år, og har lavet fullscale-test og har været med til at slukke brande, uden der er sket nogen skade på hardware,” siger administrerende direktør Torbjørn Laursen.
Firmaet er bekendt med, at andre i branchen og andre steder i verden har oplevet, at servere dør på grund af gasbaserede slukningsanlæg. Men danskerne ville ikke male fanden på væggen, før der er mere håndgribelig information.
“Inden man farer ud og advarer sine samarbejdspartnere og kunder, så vil vi gerne have mere end en antagelse. Meget tyder på, at lyd er stor faktor i denne sammenhæng. Selv en hidsig programmør, der skriger af nogle af diske, kan påvirke diskes performance. Men der er mange andre faktorer på spil,” siger Torbjørn Laursen.
Firmaet har udviklet en lyddæmper, der kan afhjælpe problemet, hvis det er støjen fra slukningsanlæggets dyser, der er skyld i problemerne. Men Fire Eater stiller sig ikke tilfreds med at konkludere, at det er hele løsningen.
“Vi har forsøgt at gribe det her systematisk an. Vores tilgang er, at når vi ikke har så meget teori at forholde os til, så må vi gå lidt mere praktisk til værks. Vi har forsøgt at kontakte harddiskproducenterne for at få dem til at bidrage. Men det er der ikke rigtig nogen, der har lyst til. Vi har i hvert fald ikke fået noget respons fra nogen af dem,” siger Torbjørn Laursen.
Han gætter på, at årsagen til at de døde diske også skal findes i de nye og mere skrøbelig harddiske. Derfor kunne det være relevant at få testet, hvilke rotationshastigheder eller hvilken afstand mellem disk og skrivehoved, der er mest påvirkelig over for støj. ComON har tidligere omtalt, at nye, store diske er mest skrøbelige.
Lad os lave en hvidbog
Derfor vil Fire Eater nu selv til at lave test for at blive klogere. Men en løsning på den potentielt dårlige kombination mellem harddiske og brandslukningsanlæg får vi først, når hele branchen samarbejder, mener Torbjørn Laursen.
"Man kunne jo forestille sig, at man gik systematisk frem og sagde: "den her harddisk er blevet testet - og den spiller". Resultatet kunne man samle i en form for hvidbog," siger Torbjørn Laursen, der dog helst ikke selv vil løfte opgaven med at teste alle markedets harddiske.
"Vi kunne godt publisere denne hvidbog selv og på den måde forsøge at se fine ud i forhold til vores konkurrenter. Men jeg vil egentlig helst løse det her problem i fred og fordragelighed sammen med hele branchen, for det er noget, som vedrører os alle. Så lad os sætte os ned og få det løst i fællesskab".