I England og USA er de rigtigt langt fremme med det - tanken om at innovation og forretning kan drives med udgangspunkt i et socialt ansvar. Dvs. at man (videre-)udvikler sin virksomhed med det udgangspunkt, at den skal være socialt bevidst og ansvarlig - og endda har det som sin primære drivkraft i visse tilfælde. »Social innovation« hedder det så med et pænt ord, hvis det er kernen i ens forretning. Ellers blot corporate social responsibility for nu at bruge en nem betegnelse
Social innovation foregår også i Danmark, men især vil jeg sætte fokus på den falske modsætning, som nogle gange opstilles i Danmark mellem et socialt ansvar og en fornuftig bundlinje - når nu næsten al udenlandsk forskning og fakta peger på det modsatte. Altså at det kan betale sig at gøre noget godt.
Min hovedpointe er derfor den, at man netop ved at vise ansvar kan skabe overskud i virksomheden. Således behøver det sociale ansvar ikke længere kun være drevet af ønsket om at gøre noget godt i samfundet - for det vil kun vinde gehør i de firmaer, hvor det gennemsyrer hele virksomhedskulturen - og ikke beror på enkeltinvididers holdninger.
Nej, i stedet skal man turde tro på, at kan betale sig for virksomheden at tænke i sociale baner. Og det gælder hvad enten, at den sociale ansvarlighed (CSR) drejer sig om medarbejderforhold, leverandørstyring eller, som vi interesserer os for hos Engodsag.dk, et bredere engagement i omverden via NGO'er.
Jeg vil slutte af med et citat fra David Grayson, der er formand for Storbritanniens Small Business Consortium og har fremført en væsentlig pointe om virksomhedernes berøringsangst i forhold til emnet. Og som samtidig netop understreger, at skal den sociale ansvarlighed for alvor tage fart, så skal virksomhederne kunne se det som både en god sag OG en god forretning. Ellers får vi aldrig alle med på vognen ...
»Der er mange, der siger, at de ikke vil have, at folk skal misforstå deres motiver, for de gør det ikke for profittens skyld. Men det er en naturlig konsekvens. Der er ingen modsætning mellem etiske forretningsmetoder og profit.«
Hos Engodsag.dk mener vi, at danske virksomheder skal blive endnu bedre til at se sammenhængen mellem et socialt ansvar og en god forretning. Derfor arrangerer vi den 14. november en stor konference om emnet. På konferencen kan du bl.a. opleve Christian Stadil, direktør for Hummel, og Steen Hildebrandt, professor ved Handelshøjskolen i Århus, fortælle om deres aktuelle bog om emnet. Interesseret? Så send dit navn og e-mail til liselotte@engodsag.dk - så tilføjer vi dig helt gratis på listen.
Jonathan Løw er medstifter af Engodsag.dk