Historien om Duke Nukem Forevers fald

For mange penge, for store ambitioner og en evighed af tid.

Hvis man havde den helt rigtige tidlig-teen alder da Duke Nukem 3D kom på gaden i begyndelsen af 1996, så var det verdens bedste spil. Nogensinde.

I stedet for Dooms selvhøjtidelige mørke, så var Duke Nukem 3D en ironisk og distanceret pastiche over dårlig smag. Der var strippere, kække bemærkninger og grisebasser i politiuniformer.

Det blev en overvældene succes. Så overvældene, at folkene bag, George Broussard og Scott Miller, et øjeblik var kongerne af gamingverdenen - den verden der betød alverden for dem.

Det blev deres forbandelse.

Ambitionerne var store. opfølgeren Duke Nukem Forever skulle være bigger, better, faster, more. Og der var grund til at tro på succesen. De to stod med den bedste teknologi og så mange penge fra den shareware-model, som de opfandt med Apogee og 3DRealms, at de kunne finansiere spillet selv. Selvfinansiering betød ingen kommercielle krav og ingen deadline. Det var heller ikke nødvendigt. Da spillet blev annonceret i 1997 var meldingen, at det ville blive næste års julehit.

Det blev det ikke.

I stedet gik årene. Og som årene gik faldt projektet mere og mere fra hinanden. Wired undersøger i artiklen Learn to let go: How succes killed Duke Nukem, hvorfor firmaet bag verdens længst ventede spil pludselig kastede håndklædet i ringen en dag i maj. I den kan man læse om lovende programmører, der spildte de bedste år af deres karriere uden at få et spil på cv'et, og om hvordan kunstnerens evige dilemma - hvornår er værket færdigt? - er uforeneligt med en genre, hvor selve teknologien er afgørende for udtrykket.




IT-JOB
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere