Phishing, hvor falske sider, der til forveksling ligner troværdige sider, forsøger at lokke kreditkortinformationer og andre personlige informationer ud af folk, bliver et større og større problem på internettet.
Endnu er ingen danske virksomheder blevet phishet, men Howard Schmidt, der rådgiver den amerikanske regering om sikkerhed på internettet har opfordret danskerne til at sætte ind i tide.
Derfor gør MarkMonitor nu sin entré på det skandinaviske marked. Firmaet, der var først til at tilbyde overvågning og beskyttelse imod varemærkemisbrug beskytter nemlig også virksomheder imod phishing.
»Nogle firmaer filtrerer spam fra deres emails og siger, at de har en løsning imod phishing, men det er det rent faktisk ikke,« siger David Butler, vicedirektør for MarkMonitor i Europa.
»En phishing-løsning handler om at detektere, overvåge og handle. Phisherne bliver hele tiden klogere og klogere, så de slipper igennem spamfiltre,« siger han.
MarkMonitor foretager en daglig afsøgning af internettet efter brandmisbrug og phishing imod de virksomheder, som MarkMonitor har som kunder. Når MarkMonitor så opdager en phishing-side har man to former for løsninger.
»Vi har en administrativ løsning, hvor vi, når vi opdager phishing eller krænkelse af et brand, underretter ISP'en om den ulovlige aktivitet. Vi har også en mere teknisk løsning, hvor vi bruger belastningsteknikker, som inkluderer en fortsat overvågning af den oprindelige phishing-side,« siger David Butler og understreger, at når en virksomhed først er blevet phishet, vil den blive phishet igen.
David Butler forklarer, at MarkMonitor også godt kunne tænke sig et samarbejde med de danske Internet Services Providers, ISP'er, da MarkMonitor også overvåger ISP-feeds, altså al den data, der løber igennem ISP'erne, for eksempel emails.
»Så kan ISP'erne tilbyde en anti-phishing løsning til deres brugere, som kan fungerer som en overbygning af et spamfilter, og sige til brugerne, at de ikke behøver være bange for phishing-angreb, da man har en anti-phishing løsning.«
MarkMonitor mener, at phishing er drevet af økonomi og firmaet forudser derfor, at phishing i fremtiden vil blive mere målrettet imod »højkvalitative« emaillister fremfor tilfældige angreb.
Læs mere i denne uges trykte udgave af ComON.