En bjørnetjeneste. Jeg var ikke særlig gammel, da jeg lærte meningen med det udtryk. Årsagen var min gudmors gave til mig: En Märklin signalstander, der både kunne vise køreretning og være stop-signal. Det eneste problem med den gave var, at det krævede nogle særlige skinner, som kostede 10 gange så meget som signalstanderen. Måske derfor sagde min mor til mig: "Der gjorde din gudmor dig vist en bjørnetjeneste".
Wikipedia definerer en bjørnetjeneste som "...en velment hjælp som imidlertid gør mere skade end gavn. Efter La Fontaines fabel om bjørnen der kastede en sten for at jage en flue bort fra sin herres hoved, men knuste hans pande".
Ikke rart, vel?
IT-verdenen er fuld af den slags bjørnetjenester.
Tag nu eksemplet Vista og Office 2007, der begge har svært ved at nå stor udbredelse.
I følge Computerworld fraråder den engelske myndighed British Educational Communications and Technology Agency (Becta) stadig, at skoler opgraderer til Vista samt til Office 2007. Omkostninger står simpelthen ikke mål med gevinsterne. Du kan finde rapporten om årsagerne på deres hjemmeside www.becta.org.uk, søg efter "Vista"
Hos JP/Politikens hus har vi knapt 2.000 pc'er. Og vi kan faktisk gratis opgradere til Vista og Office 2007 qua vores Microsoft Enterprise-aftale. Alligevel forbliver vi på Windows XP og Office 2003 et stykke tid endnu. Nødvendig hardwareopgradering af de mange maskiner og den ditto store videreuddannelse af de mange medarbejdere gør det alt for dyrt for os at foretage springet.
Jeg har altså - igen - fået en gave, som er for dyr at modtage.
Nu ved jeg godt, at jeg kan være et tungnemt æsel, der ser lyset for sent. Derfor har jeg spurgt en håndfuld af mine kollegaer i de største danske virksomheder om deres holdning. Og resultatet er slående: Ikke en eneste af dem har indført Vista og Office 2007. En enkelt eksperimenterede, men ingen indføre de to systemer i 2008. Årsagen er den samme som vores: De kan ikke begrunde den nødvendige investering.
De typiske begrundelser er:
- " De forretningsmæssige behov for de nye faciliteter er meget begrænset, og de første test viser stadig "bugs"."
- "Vi har p.t. ikke mødt nogen situationer der har vist sig som krav til at indføre Vista/Office 2007 hos os."
Mine kilder og jeg repræsenterer en god bid af de danske erhvervs-pc'er. Så jeg er nok ikke helt tabt bag vognen alligevel. Faktisk har jeg til dato ikke mødt en IT-ansvarlig, der har indført Vista eller Office 2007 i større skala.
Amerikanske Infoworld har etableret en underskriftsindsamling, der skal tvinge Microsoft til at forlænge den sidste salgsdag af Windows XP. I skrivende stund har mere end 65.000 skrevet under. Hvis indsamlingen ikke har effekt, så stopper salget af Windows XP d. 30. juni i år.
Men jeg har ikke lyst til at blive slået i hartkorn med den slags nostalgikere. Jeg anvender jo heller ikke WordPerfect 5.1 længere. Selvom det er det bedste tekstbehandlingsprogram, jeg til dato har brugt.
I nyere sprogbrug kan en bjørnetjeneste også betyde en meget stor tjeneste. Og Vista indeholder da også faciliteter, der er en stor forbedring af sikkerheden. Eksempelvis, at alle brugere ikke skal have administratoradgang for at kunne installere forskellige nødvendige - og unødvendige - plugins. Og Office 2007 har da også spændende ting
Men stadigvæk: Der er langt mellem snapsene. Og især snapse, der resulterer i konkrete, gode business cases.
Derfor kære Microsoft: Lad nu være med hele tiden at udvikle på en sådan måde, at jeres programmer skaber større behov for kapacitet og videreuddannelse end hardwareudviklingen ifølge Moores lov og den almindelige tre-årige afskrivningshorisont tillader.
Så gør I os alle en bjørnestor tjeneste!