Klumme: Klar tale ? øh print ? tak!

Vi printer som aldrig før. Hvorfor? Måske fordi mange virksomheder ikke har fattet overgangen til digital kommunikation. Få en hjælpende hånd af ugens gæsteblogger.

Bloggen er skrevet af Kirsten Dinesen, direktør i kommunikationsfirmaet Front Page.


”Det er for at spare miljøet!!!”

Det var svaret på, hvorfor min teleudbyder valgte at maile over 80 sider standardtekster i stedet for at putte det i en konvolut. Men lad os nu kalde en spade for en spade: glem alt om miljøet. Det er for at virksomheden skal spare!

CRM-systemet klarer hele dialogen med kunderne. Men i spareiver har man glemt, hvad det egentlig er, der smides i hovedet på kunderne.

Mit ellers rummelige mailprogram gik i tænkeboksen, da strømmen af mails startede: er det mon spam? Derefter jamrede printeren som en udtjent kat, og sekretæren gispede efter det sidste iltmolekyle blandt alle ozondampene. Årsag: en simpel ændring af abonnementet udløste en sand tsunami af pdf’ere i 4 farver. I skrivende stund er vi oppe på over 80 sider A4, der skal læses og forstås.

Er det ok? Næ – hverken for miljøet eller kunderne. Til gengæld er det et typisk eksempel på, hvordan virksomheder tror, at it-løsninger pr. automatik er noget med at ”spare” og ignorerer det faktum, at hvad der fungerer i off-line-verdenen ikke nødvendigvis fungerer on-line. Mange gange har it-folkene tidligt gjort opmærksom på nye muligheder og systemer – men når det implementeres, så sker det for hurtigt, så man bevidstløst overfører materialer og arbejdsgange uden respekt for de digitale formater.

Så i fremtiden: lad dog være med at bruge ”miljøet” som undskyldning for halvgennemtænkte CRM-løsninger eller automatiseret dialog. Sig hellere: vi er i gang med at digitalisere vores dialog for at spare penge og spare miljøet, og vi prøver hver dag at gøre det endnu bedre – og gør det bedre!

Der er lige et par få, men ret enkle spilleregler, som er rigtig gode at følge for minimum at få off-line-materialer til at fungere on-line. Se de 6 enkle regler her:

___

6 enkle råd til at få off-line til af fungere on-line

- Mange virksomheder kikser, når de begynder at lave automatiseret dialog. Men der er et par simple spilleregler, der kan følges.

1. LYT: Få de ansvarlige til at lytte til it-afdelingen og udviklernes råd. Det er her, at ekspertisen og viden om tendenser gemmer sig. De kommunikations-ansvarlige skal hellere begynde at overveje, hvordan man langsigtet og løbende kan implementere ny software og nye arbejdsgange i virksomheden.

2. DIGITALT: Kommuniker digitalt – det sparer miljøet – men glem ikke, at tryksager også fungerer!

3. ENKELT: Gør det digitalt på en ordentlig måde. Husk at få lavet alle elementer i både en off-line- og on-line-version, f.eks. :

• Lav brochure som tutorials i digitale formater, f.eks. simple powerpoints
• Brochurer og tryksager skal være et enkelt grafisk format, der er nemme at printe ud
• Gennemgå kontrakter og standardskrivelser. Kan det ikke gøres mere enkelt?
• Husk endelig at lave en fin firefarve tryksag – hvis man synes, det er vigtigt den ligger i butikken eller i pakken med produktet.

4. KUN EN GANG: Hold op med at sende de samme informationer flere gange på mail. Der går versions-fnidder i det! Én gang er som regel nok. De fleste bruger alligevel deres mailboks som arkivsystem!!

5. VIS ÆNDRINGER: Hvis det er juridisk nødvendigt at sende den samme tekst flere gange, f.eks. tilbud, tilrettet tilbud og endelig kontrakt, så gør det klart hvorfor, og hvor der er ændringer i forhold til sidste version osv.

6. BRUG POSTEN: Send noget med posten! I hele det her mail/pdf-helvede er det efterhånden det mest effektive at sende et godt gammeldags brev. Det bliver med garanti åbnet og læst. Undersøgelser viser f.eks. at de fleste bruger op til 17 sekunder på at læse BAGSIDEN af et brev. Det er dèr virksomhedens afsender kan stå.

 

___
Bloggen er skrevet af Kirsten Dinesen, direktør i kommunikationsfirmaet Front Page, der arbejder med on-line-kommunikation og web PR. Kirsten Dinesen er også forfatter til bogen ”Forbrugeren i førersædet” fra Gyldendal Business 2008 .




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere