»Five-minutes-out-of-the-box«. Sådan kalder Mike McCamon, der er administrerende director for Bluetooth Special Interest Group (SIG), sit nye forslag, der skal øge Bluetooth-teknologiens popularitet hos brugerne. Kravet er, at det kun skal tage fem minutter fra et Bluetooth-produkt pakkes ud, til det er koblet op, skriver ZDnet.
Bluetooth gør det muligt at skabe såkaldte PAN's (Personal Area Networks) og forbinde computere, mobiltelefoner, pda'er, printere og andre enheder trådløst.
»For at vi skal opnå den succes, vi tror, er mulig, skal vi levere en "five-minutes-out-of-the-box"-oplevelse,« sagde McCamon ved Bluetooth Developers Conference, som løber af stabelen i USA i denne uge.
»Vi skal gøre det nemt for kunderne. Der findes allerede produkter, der lever op til den målsætning, men andelen skal øges,« sagde McCamon. Han peger blandt andet på trådløse headsets til mobiltelefoner som produkter, der lever op til fem-minutters regelen, mens der er problemer med mere sofistikerede produkter som bærbare, printere og digitale kameraer.
På konferencen vil Bluetooth SIG præsentere producenterne for en række nye tekniske tiltag og forslag til, hvordan fem-minutters grænsen til nås. McCamon ville dog ikke offentliggøre disse forslag.
Bluetooth successen lader vente på sig. I 1999 forudsagde analytikere at der i 2002 ville være mere end 200 millioner computere med indbygget Bluetooth og at omkring 80 procent af alle mobiltelefoner ville være udstyret med Bluetooth.
Men det tal er slet ikke nået. Ser man bort fra mobiltelefoner, er Bluetooth stadig en kuriositet. Allied Business Intelligence (ABI) estimerer at der blev solgt omkring 56 millioner Bluetooth-enheder i 2001.