De danske teleselskaber kan hjælpe politiet ved at frembringe tele-oplysninger, som kan være afgørende for efterforskningen. Derfor modtager de hvert år millioner af de danske skattekroner, skriver Nyhedsavisen.
Efterforskningsleder Svend Foldager fra Københavns Politi oplyser, at det koster politiet 500 kroner per mobiltelefon per uge at få oplyst den mistænktes ind- og udgående opkald.
Ifølge Nyhedsavisen kan der i en større narkosag sagtens være 40 mobiltelefoner, der skal spores et halvt år tilbage. Det vil i så fald resultere i en regning fra teleselskabet, der lyder på 520.000 kroner blot for denne sag.
»Det er mange penge, og man kan diskutere, hvor meget arbejde teleselskaberne egentlig har med at finde oplysningerne,« siger Svend Foldager til Nyhedsavisen.
Dette synspunkt bakkes op af politikommissær Jens Peter Andersen fra Østjyllands Politi, der kalder teleselskabernes priser for »ublu, når man ved, de har informationerne i forvejen«.
Tele-ekspert Torben Rune bekræfter, at teleselskaberne ikke har det store besvær med at fremskaffe disse oplysninger.
»Det er ganske, ganske nemt for teleselskaberne at hente oplysningerne. Det er teknisk ganske simpelt og kræver i mange tilfælde kun få klik på computeren,« siger han til Nyhedsavisen.
I Norge fungerer det på nogenlunde samme måde, og her betalte politiet i 2007 over 17 millioner danske kroner til de norske teleselskaber. Herhjemme kan Rigspolitiet til gengæld ikke oplyse, præcis hvor mange penge det danske politi hvert år betaler for mobil-oplysningerne.
Hos TDC afviser man, at selskabet tjener penge på situationen.
»Vi tjener bestemt ikke penge på det - det står også i loven, at vi ikke må,« siger kommunikationsmedarbejder Rasmus Windfeld fra TDC til Nyhedsavisen.
Politiets udgifter er stigende, blandt andet fordi de kriminelle ofte benytter flere forskellige telefoner og hyppigt får nyt mobilnummer.