I denne uge har International Air Transport Association (IATA) præsenteret sit forslag til det, der kaldes ”Checkpoint of the Future”. Det skal øge sikkerheden samtidig med at det bliver mindre besværligt for de rejsende at komme gennem lufthavnen.
Det kan måske umiddelbart lyde som en umulighed, men IATA vil løse problemet ved at inddele de rejsende i forskellige risikogrupper.
Fremover bliver man sendt gennem ét af tre forskellige spor i sikkerhedskontrollen: ”known traveller”, ”normal” og ”enhanced security”.
Det nemmeste og hurtigste spor er ”known traveller”. Det er for alle dem, som allerede har registreret sig og har fået deres baggrund tjekket af myndighederne.
Det fremgår ikke, hvordan dette tjek konkret skal foregå, men der bliver sandsynligvis tale om en frivillig ordning. Her kan personer der rejser meget altså selv vælge at gennemgå en særlig ”clearing”, hvorefter de kan slippe hurtigere gennem kontrollen i lufthavnene.
Den ”normale” screening vil svare til det, som vi allerede kender i lufthavne i dag. De rejsende, hvor der mangler informationer, eller hvor man vurderer, at de kan udgøre en særlig sikkerhedsrisko, vil så blive sendt gennem ”enhanced security”.
Dermed er det også tydeligt, at det nye system vil kræve en meget omfattende dataindsamling, hvor informationerne om de enkelte rejsende skal deles myndighederne i alle de deltagende lande. Det har allerede fået kritikere på banen, som frygter at man tager endnu et skridt mod overvågnings-samfundet.
Men IATA forsvarer forslaget med, at man ønsker at gøre livet lettere for de rejsende.
”Vi bruger 7,4 mia. dollar om året på at gøre det sikkert at flyve. Men vores passagerer ser ikke andet end bøvl. Det bør være muligt for passagererne at komme fra kantstenen til boarding-gaten med deres værdighed i behold. Det betyder at de ikke skal stoppes, tvinges til at strippe eller pakke deres ting ud, og bestemt ikke befamles,” siger Giovanni Bisignani, der er chef for IATA.
I den officielle pressemeddelelse er der billeder, videoer og præsentationer, som forklarer konceptet med den tredelte sikkerhedskontrol. I sidste ende er det op til de enkelte lande at afgøre, om man vil implementere konceptet.