Microsoft og Google får nu en ny konkurrent på markedet for onlinebaserede Office-programmer. Adobe, som allerede er stærkt etableret med sit PDF-format, har netop købt firmaet Virtual Ubiquity, der står bag tekstbehandlings-programmet Buzzword.
Det netbaserede program er udviklet ved hjælp af Adobes Flex-software og kører i Adobe Flash Player. Programmet er dermed uafhængig af, hvilken browser eller enhed man bruger, og det indeholder avancerede funktioner til gruppearbejde og deling af dokumenter.
»Vi har ladet os inspirere af, hvordan nutidens ungdom bruger nettet til både arbejde og fritid, og hvordan det påvirker vores måde at samarbejde på. Resultatet af denne inspiration er et online tekstbehandlingsprogram for 'Facebook-generationen', som vil arbejde sammen på nettet uden at skulle gå på kompromis med kvaliteten,« siger Rick Treitman, adm. direktør for Virtual Ubiquity.
Firmaets grundlæggere har blandt andet arbejdet med udviklingen af Lotus Notes og følger med til Adobe.
Samtidig har Adobe introduceret en ny dokument-delingstjeneste, der skal gøre det lettere at dele og organisere sine dokumenter på nettet. Den har fået den foreløbige arbejdstitel »Share« og er ligesom Buzzword stadig i betafasen.