De mange cd-skiver, der står på hylden derhjemme, er snart antikvariske. Det spår en rapport fra analysevirksomheden Forrester. I fremtiden vil nærmest al digitalt indhold blive hentet via nettet - enten som almindelige filer eller som streamet indhold.
Ifølge Forresters undersøgelser indrømmer 20 pct. af amerikanerne at de henter musik via nettet. Og halvdelen af disse indrømmer, at de derfor køber færre cd'er. Allerede om fem år vil en tredjedel af alt musiksalg foregå via nettet, skriver Forrester.
Samme skæbne vil overgå filmindustrien. Hver femte amerikaner har allerede på nuværende tidspunkt hentet film fra nettet - eller gjort film tilgængelige for andre. På den baggrund spår Forrester at video-on-demand vil stå for 15 pct. af al udlejning af videofilm allerede i 2005.
Forbrugerne har talt. De er trætte af at betale høje priser for cd'er og dvd'er og kræver nye og mere fleksible leveringsmetoder,« siger analytikeren Josh Bernoff.
»On-demand services bliver fremtidens medie for underholdningsindustrien. Cd'er, dvd'er og andre fysiske medier bliver overflødige,« siger Bernoff.
Han mener at der inden for det næste år vil komme mindst 10 nye Windows-baserede musiktjenester som Apple iTunes, Music Store og MusicMatch, der alle vil være med til at nedbringe antallet af piratkopier som florerer.
»Både musik- og filmindustrien er endelig ved at forstå, at de må skabe nye medietjenester og bruge de kanaler som forbrugerne er villige til at betale for,« siger Josh Bernoff.