Forsvarets køb af en storageenhed til et to-cifret milionbeløb tidligere i år var et klart brud på statens regler for indkøb af it. I udbudsmaterialet krævede Forsvaret, at det leverede produkt anvendte en såkaldt intern fiber channel-kabling, men i sidste ende valgte man at købe en enhed, som afveg fra specifikationerne i udbudsmaterialet.
Tre storageproducenter valgte at byde på ordren. Det var Dell, Fujitsu Siemens og Hitachi Data Systems (HDS).
I stedet for at vælge en storageenhed med den ønskede interne fiber channel-kabling, valgte Forsvaret i stedet at købe en storageenhed fra HDS, der anvendte en såkaldt SAS-kabling.
Hos Økonomistyrelsen, der koordinerer statens it-indkøb erkender vicedirektør Henrik Pinholt, at det var en fejl, da man lod Forsvaret købe den pågældende storage-enhed.
»Vi beklager, at vi ikke har været opmærksomme på, at der i den nye model var en anden type ledninger end den, der var specificeret,« siger Henrik Pinholt.
Når Forsvaret alligevel har fået lov at købe storage-enheden, er det fordi Staten har været i god tro, siger han.
»Havde vi vidst, at den havde en anden type ledninger, havde vi sagt til Forsvaret, at de ikke måtte købe den,« siger Henrik Pinholt.
Når staten køber andet end det specificeret er det et brud på reglerne for udbud, fastslår udbudsjurist i Håndværksrådet, Peter Vesterdorf.
»Det er elementær børnelærdom, at det, der købes, skal svare til det, der udbydes,« fastslår Peter Vesterdorf.
Han forklarer, at udbudsreglerne sørger for, at alle leverandører bliver behandlet ens, når en vare er i udbud, så alle kan byde på lige vilkår. Hvis en leverandør byder med noget andet end det, som er forudsat, kan leverandøren få en fordel, for eksempel ved at tilbyde en billigere teknologi.
»Det er ganske enkelt ulovligt, at købe andet end det, der er udbudt,« siger Peter Vesterdorf.