Som ventet har den verserende mobilkrig kostet kunder hos de store teleselskaber. Ifølge IT- og Telestyrelsens halvårsrapport, som offentliggøres i dag, har specielt de små discountselskaber formået at trække kunder fra de gamle telegiganter. I øjeblikket sidder lavprisselskaberne skønsmæssigt på 12-15 pct. af markedet.
Ifølge Jyllands-Posten har TDC mistet 2 pct. af markedet målt i antal minutter, mens tilbagegangen målt på antal kunder sender TDC ned på rekordlave 35 pct. af markedet. TDC's mål er ellers, at 40 pct. af de danske mobilkunder skal høre hjemme hos TDC.
TDC's nederlag til discountselskaberne er så meget desto mere markant, eftersom TDC allerede i december sidste år sendte sin egen discountløsning, TDC Mixit, på gaden. Uden at det har påvirket markedsandelen positivt.
»Det kommer bag på mig, at TDC klarer sig så dårligt. Det sætter TDC's mobilledelse under et voldsomt pres, fordi den tidligere har fået til opgave at vende udviklingen,« siger redaktør Brian Dixen fra magasinet Mobil til Jyllands-Posten.
Til gengæld kan de små discountselskaber som Telmore og CBB Mobil fejre succes.
Telmore er det af selskaberne, der kan fremvise den største vækst i både antal kunder og taletid. I første halvår af 2003 har Telmore øget sin markedsandel - målt ud fra antallet af kunder - med 2 pct. og 2 pct. målt ud fra trafikmængden.
På andenpladsen følger det delvist tyskejede selskab Debitel, der står bag lavprisselskabet Smarttalk. Men også CBB Mobil oplever stor fremgang, og har nu omkring 150.000 kunder.
Blandt de store selskaber er det franskejede Orange, der har klaret sig bedst. Selskabet har ikke blot beholdt sine eksisterende lunder, men formået at skaffe nye kunder i butikken. Til gengæld formår Orange ikke at få fremgangen til at slå igennem i minuttrafikken.