Opkaldsafgift koster danskerne to milliarder

Helge Sander: Teleselskaberne er selv ude om deres dårlige ry.

Helge Sander vil kigge nærmere på, hvorfor de danske forbruger stadig skal betale opkaldsafgift.

Opkaldsafgiften er en nærmest obligatorisk afgift hos de fleste selskaber, og hvis opkaldsafgift reelt er et udtryk for basisudgifter for et teleabonnement, så bør teleselskaberne overveje at gentænke afgiften, mener Helge Sander. Det kunne styrke mange forbrugeres tillid til telebranchen.

Afgiften stammer fra en tid, hvor teleselskaberne have direkte udgifter ved, at en kunde løftede røret og ringede op. Ifølge Børsen var der tidligere direkte slid på de mekaniske anlæg, når opkald skulle opstartes.
Men kunderne betaler stadig opkaldsafgift, selv om processen nu stort set klares automatisk og reelt koster selskaberne med lidt at udføre.
Det misforhold kan betyde, at danske teleselskaber tjener cirka to milliarder kroner på at lave en meget begrænset opgave. Det viser en undersøgelse, som analysefirmaet Netplan har lavet for Børsen. Udregningen tager blandt andet udgangspunkt i, at opkaldsudgifter ofte udgør en tredjedel af den typiske danske mobilregning.

Videnskabsminister Helge Sander har derfor inviteret teleforligskredsen til møde for drøfte opkaldsafgiften og andre gebyrer. Teleforligskredsen består af teleordførerne på Christiansborg.

Helge Sander har tidligere holdt møde med Telekommunikationsindustrien om samme emne. Her gav branchen udtryk for, at den ville sikre, at gebyrer kun knytter sig til tjenester, som forbrugeren reelt kan vælge til og fra.

"Forbrugerne kan jo ikke med fornuft fravælge at bruge deres mobil til opkald. Derfor lægger jeg vægt på branchens tilsagn over for mig om at sikre, at gebyrer kun knytter sig til tjenester, som forbrugeren reelt kan vælge til og fra, siger Helge Sander.

Telestyrelsen lavede i sidste måned en undersøgelse af teleselskabernes brug af gebyrer. Undersøgelsen ligger her (pdf).




IT-JOB
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sådan: Opgradér din printerløsning uden store investeringer