Helge Sander vil kigge nærmere på, hvorfor de danske forbruger stadig skal betale opkaldsafgift.
Opkaldsafgiften er en nærmest obligatorisk afgift hos de fleste selskaber, og hvis opkaldsafgift reelt er et udtryk for basisudgifter for et teleabonnement, så bør teleselskaberne overveje at gentænke afgiften, mener Helge Sander. Det kunne styrke mange forbrugeres tillid til telebranchen.
Afgiften stammer fra en tid, hvor teleselskaberne have direkte udgifter ved, at en kunde løftede røret og ringede op. Ifølge Børsen var der tidligere direkte slid på de mekaniske anlæg, når opkald skulle opstartes.
Men kunderne betaler stadig opkaldsafgift, selv om processen nu stort set klares automatisk og reelt koster selskaberne med lidt at udføre.
Det misforhold kan betyde, at danske teleselskaber tjener cirka to milliarder kroner på at lave en meget begrænset opgave. Det viser en undersøgelse, som analysefirmaet Netplan har lavet for Børsen. Udregningen tager blandt andet udgangspunkt i, at opkaldsudgifter ofte udgør en tredjedel af den typiske danske mobilregning.
Videnskabsminister Helge Sander har derfor inviteret teleforligskredsen til møde for drøfte opkaldsafgiften og andre gebyrer. Teleforligskredsen består af teleordførerne på Christiansborg.
Helge Sander har tidligere holdt møde med Telekommunikationsindustrien om samme emne. Her gav branchen udtryk for, at den ville sikre, at gebyrer kun knytter sig til tjenester, som forbrugeren reelt kan vælge til og fra.
"Forbrugerne kan jo ikke med fornuft fravælge at bruge deres mobil til opkald. Derfor lægger jeg vægt på branchens tilsagn over for mig om at sikre, at gebyrer kun knytter sig til tjenester, som forbrugeren reelt kan vælge til og fra, siger Helge Sander.
Telestyrelsen lavede i sidste måned en undersøgelse af teleselskabernes brug af gebyrer. Undersøgelsen ligger her (pdf).