Opkaldsafgift koster danskerne to milliarder

Helge Sander: Teleselskaberne er selv ude om deres dårlige ry.

Helge Sander vil kigge nærmere på, hvorfor de danske forbruger stadig skal betale opkaldsafgift.

Opkaldsafgiften er en nærmest obligatorisk afgift hos de fleste selskaber, og hvis opkaldsafgift reelt er et udtryk for basisudgifter for et teleabonnement, så bør teleselskaberne overveje at gentænke afgiften, mener Helge Sander. Det kunne styrke mange forbrugeres tillid til telebranchen.

Afgiften stammer fra en tid, hvor teleselskaberne have direkte udgifter ved, at en kunde løftede røret og ringede op. Ifølge Børsen var der tidligere direkte slid på de mekaniske anlæg, når opkald skulle opstartes.
Men kunderne betaler stadig opkaldsafgift, selv om processen nu stort set klares automatisk og reelt koster selskaberne med lidt at udføre.
Det misforhold kan betyde, at danske teleselskaber tjener cirka to milliarder kroner på at lave en meget begrænset opgave. Det viser en undersøgelse, som analysefirmaet Netplan har lavet for Børsen. Udregningen tager blandt andet udgangspunkt i, at opkaldsudgifter ofte udgør en tredjedel af den typiske danske mobilregning.

Videnskabsminister Helge Sander har derfor inviteret teleforligskredsen til møde for drøfte opkaldsafgiften og andre gebyrer. Teleforligskredsen består af teleordførerne på Christiansborg.

Helge Sander har tidligere holdt møde med Telekommunikationsindustrien om samme emne. Her gav branchen udtryk for, at den ville sikre, at gebyrer kun knytter sig til tjenester, som forbrugeren reelt kan vælge til og fra.

"Forbrugerne kan jo ikke med fornuft fravælge at bruge deres mobil til opkald. Derfor lægger jeg vægt på branchens tilsagn over for mig om at sikre, at gebyrer kun knytter sig til tjenester, som forbrugeren reelt kan vælge til og fra, siger Helge Sander.

Telestyrelsen lavede i sidste måned en undersøgelse af teleselskabernes brug af gebyrer. Undersøgelsen ligger her (pdf).




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere