I 1983 introducerede Motorola verdens første mobiltelefon. På det tidspunkt var mobiltelefonen langt fra hver mands eje. I dag er det ikke unormalt, at man har mere end en mobiltelefon, og vi skifter dem ud i et hidsigt tempo. I gennemsnit har mobiltelefonen en levetid på tre år, og det er med til at sende salgskurverne i vejret.
IT-Brancheforeningen følger salget af mobiltelefoner, og ved opgørelsen i tredje kvartal, så det ud til, at der i år vil blive sat ny rekord.
»Med salgsresultat frem til starten af november, så det ud som om, salgsresultatet allerede på det tidspunkt havde overgået de to foregående år, hvor der var solgt 1,6 millioner mobiltelefoner,« siger Henrik Egede, kommunikationschef i IT-Brancheforeningen til ComON.
Også på verdensplan ser salget af mobiltelefoner ud til at nå nye højder. Resultatet forventes at stige med 21 procent til hele 810 millioner solgte mobiltelefoner.
Der er rift om kunderne her op til jul. De store markedsspillere, såsom TDC, Sonofon og 3, er alle ude med riven og bidrager i nogle tilfælde med op til 2.000 kroner i tilskud på telefonerne for at presse priserne i bund og salget i vejret. Det skyldes, at julesalget er årets vigtigste mobilbegivenhed, og et tab af kunder kan koste dyrt, når kunderne skal vindes tilbage i kundekartoteket.
Der er i dag 5,2 millioner mobilkunder, og i perioden 2002-2004 er der solgt 4,4 millioner mobiltelefoner.