Der er stadig kun et fåtal af biografer i Danmark som kan vise film i digital 3D. Men storfilmen Avatar – verdens dyreste film til dato – kan betyde det store gennembrud for 3D-teknologien. Filmen bliver vist i 21 3D-biografer landet over og selvom filmen også findes i en 2D-udgave, så lægger James Cameron selv ikke skjul på, at filmen er tænkt som en 3D-oplevelse.
Men hvordan fungerer 3D-teknologien egentlig? Mange af os kan sikkert huske de gamle klodsede 3D-briller med en rød linse til det ene øje og en blå linse til det andet. Denne 3D-teknik kaldes for anaglyfisk.
Den fungerer ved, at der vises to billeder som er taget lidt forskudt. Det venstre billede er kun taget med røde farver og er derfor kun synligt med et rødt venstrefilter, mens det andet billede vises med blå/grønne farver og kun er synligt for det højre øje med blåt filter.
Din hjerne sørger så for at kombinere de to billeder til ét stereoskopisk billede med noget, der ligner 3D – men der er mange problemer med kvaliteten. Billeder kan være uskarpe og det er svært at se detaljer.
Det er også svært at gengive farver korrekt, men det er dog blevet bedre med årene – nye briller bruger rød og cyan i stedet for rød og blå. Denne kombination skulle i teorien gøre det muligt at gengive alle primærfarver.
Den store fordel er, at brillerne er meget billige. Og denne 3D-teknik kan bruges både med billeder, spil og film.
Den mest brugte 3D-teknik i biograferne, RealD, bruger en anden metode til at skabe 3D-effekten. Her anvendes cirkulær polarisering fra et filter, der sidder foran projektoren. Det er altså ikke længere nødvendigt at anvende to projektorer, der udsender billedet i to forskellige farver.
For biografgængerne er det stadig nødvendigt at bruge 3D-briller, men der er større frihed til at bevæge hovedet uden at 3D-effekten forsvinder. Projektoren skifter mellem det højre og venstre billede 144 gange i sekundet og brillerne sørger så for, at hvert øje kun ser billedet med den rette polarisering.
Brillerne er dyrere end de gamle rød-blå briller, men de kan genbruges – hvis ellers folk husker at aflevere dem.
RealD har flere ulemper, men en del af dem er subjektive. Nogle synes, at brillerne er klodsede og irriterende, mens andre klager over kvalme eller hovedpine. Teknisk set bliver billedet mørkere når det sendes gennem filteret, og derfor er det nødvendigt at kompensere med stærkere lys fra projektoren.
Til gengæld skulle både skarphed og farver være meget bedre end med den gamle anaglyfiske teknik.
RealD er ikke det eneste system på markedet, Dolby har et 3D-system, som bruger et særligt filterhjul der installeres inde i projektoren foran en 6,5-kilowatt-pære. Hjulet drejer meget hurtigt og filtrerer projektorens lys i forskellige bølgelængder for rød, grøn og blå. Brillerne sørger så for at adskille billederne igen.
Den største fordel i Dolbys system er, at der ikke er brug for en særlig sølvskærm i biografsalen for at vise 3D-billedet. Men brillerne er dyre og det samme er projektoren.
Camerons Avatar vises både i biografer med RealD og Dolby 3D, men førstnævnte er langt den mest udbredte teknologi lige nu. Det koster biograferne omkring en million kroner at udstyre en sal med 3D uanset teknologien.
Foruden Avatar er det blandt andet film som Op! og A Christmas Carol, der kan ses i 3D i øjeblikket. Næste år kommer bl.a. Alice in Wonderland, Toy Story 3 og Shrek Forever After i 3D.