Tidligere i dag annoncerede Sonofon, at man i samarbejde med GlobalConnect vil lancere et landsdækkende fibernet i Danmark. Peter Bredgaard, der er direktør for Telia Networks tager dog Sonofons udmelding med ophøjet ro.
»Det er ikke noget, der giver øget konkurrence. Det giver dem 100 procent kontrol over deres eget,« siger han til ComON og forklarer, at man hos Telia ikke føler sig truet af Sonofons satsning.
»Vi købte i sin tid Powercom og havde Sonofon som en af de første kunder tilbage i 1998-1999. Det er jo altid kedeligt at skulle sige farvel til en god kunde, men på den anden side kommer det ikke som den store overraskelse,« siger han.
Han forklarer, at der længe har været drøftelser imellem Sonofon og Telia omkring den fremtidige netværksstruktur. Men de altså endt med, at Sonofon har besluttet, at den rigtige måde at køre det på, er at have eget fibernet, hvilket Telia ikke kan levere.
»De har nu fuld kontrol over deres eget net, som vi tidligere har administreret. Det betyder, at de bruger flere penge på investeringer nu i forbindelse med udrulningen af nettet for at få færre omkostninger på sigt,« siger han.
Han tilføjer, at det efter Telenors opkøb af Sonofon tilbage i 2000, ikke undrer ham, at et af landets største teleselskaber vil have deres egen struktur.