Der har længere floreret rygter om, at Google vil lancere en konkurrent til Facebook. Hvis funktionen "Google +1", der blev præsenteret i aftes, er Googles længeventede sociale netværk, så skal Facebook ikke ryste i bukserne lige med det samme - men Google kan have fat i noget af det rigtige.
Google +1 er basalt set det samme, som "synes godt om"-knappen hos Facebook. Altså en mulighed for hurtigt at anbefale eller fremhæve noget for sine venner.
Om kort tid vil der være +1knapper ved siden af alle søgeresultaterne i Google. Det betyder, at du kan anbefale links til dine venner. De vil se anbefalingerne, hvis de søger efter lignende emner. Ifølge Google svarer det til at sige: "Det her er ret sejt", når man trykker på en knap med teksten Google +1.
Er der bid denne gang?
Selv om det er en forholdsvis begrænset funktion, så kan tjenesten måske blive Googles succesfulde skridt ud på det sociale net.
Googles tidligere succes med sociale tjenester har mild sagt været meget begrænset. Google Wave er lukket ned. Google Buzz har fejret ét års fødselsdag men har langt fra den samme udbredelse som forbilledet Twitter, og Google Latitude, der er Googles lokationsbaserede tjeneste, lever også en tilværelse uden den store opmærksomhed.
Googles problem har ofte været, at der har været stor fokus på det tekniske aspekt i produkterne, men de har ikke været så intuitive og løsningsorienteret som for eksempel Facebook har præsteret at være. Men meningen med Google +1 er netop meget mere indlysende, og derfor kan funktionen sagtens være Googles første grundsten til et bredere socialt netværk.
Google har allerede annonceret, at det er meningen, at knapperne senere skal placeres mange andre steder end i søgeresultaterne. For eksempel inde i andre Google-produkter, på hjemmesider og i Google-annoncer. På den måde vil Google tydeligvis konkurrere med Facebook og "synes godt om"-knappen.
I første omgang kommer funktionen til engelsksprogede brugere og senere til hele verden. Det kræver, at man har en Google-profil at bruge Google +1.