EU ser på søgemaskiner

Yahoo! og Microsoft skal fortælle om deres politik omkring lagring af persondata, mens Google søger EUs accept af købet af DoubleClick.

Mens Google har foreslået 18 måneder, ved EU stadig ikke, hvor længe Yahoo! og Microsoft lagrer persondata indsamlet ved søgninger på nettet. Google har samtidig forelagt købet af DoubleClick til godkendelse i EU.

Det skriver avisen Financial Times, der forudser, at Microsoft og Yahoo forklarer deres politik inden for de næste par uger.

Det er især Artikel 29-arbejdsgruppen under EU, der har udtrykt bekymringer over, hvor længe data om privatpersoners søgninger på nettet lagres af firmaerne. Det kan nemlig bruges til at identificere brugeren og skabe en profil af, hvad han eller hun foretrækker.

Mens Google er helt dominerende indenfor søgninger på nettet, så bruges søgemaskinerne ved Microsoft og Yahoo! også af mange.

Google har meldt ud, at man vil anonymisere persondata indsamlet fra søgninger efter 18 måneder. Microsoft og Yahoo! har derimod blot sagt, at de gemmer data så længe, som det er nyttigt kommercielt. Det kan principielt betyde for evigt.

»Vi taler med kunderne, industrien og regeringerne om det og har til hensigt at informere yderligere om tidsrammen i den nærmeste fremtid,« siger Brendon Lynch, privatlivsekspert ved Microsoft.

Imens udtrykker Google et ønske om at få sit køb af internetreklameselskabet DoubleClick til over 17 milliarder kroner godkendt af EU. Google foretrækker, at EU Kommissionen ser på sagen, fremfor at lade lovgivere i de enkelte EU-lande bedømme købet individuelt.

»I betragtning af den tvær-europæiske natur af både Googles og DoubleClicks forretninger, følte vi, at Kommissionen var bedst i stand til at vurdere købet. Vi er glade for at forespørgslen er blevet anerkendt og ser frem til at forelægge vores sag for Kommissionen,« sagde Julia Holtz, Googles konkurrencerådgiver i Europa.

BEUC, sammenslutningen af europæiske forbrugerorganisationer, udtrykte i sidste uge stærke bekymringer overfor netop Googles køb af DoubleClick, fordi Google dermed ville få adgang til en meget stor mængde persondata om europæiske forbrugere. BEUC mener, det truer privatlivet og gør Google for dominerende.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere