Vestergårdsskolen i Aarhus har i forvejen interaktive tavler og SmartBoards. For cirka 100.000 kroner køber skolen iPads til den kommende 7. klasse, der er efter sommerferien vil hedde 7. i.
Skolen forventer, at brugen af iPads eller andre tablet-computere på langt sigt vil afløse den gammeldags lærebog og give en lang række pædagogiske fordele for både svage og stærke elever. Skolen medgiver, at de nye tabletter er en udgift for skolen, men på sigt vil skolen også spare penge på mindre papirforbrug og bogindkøb.
”Brugen af it i undervisningen er i høj grad med til at virke motiverende for elevernes læring. De er som digitale indfødte vant til at bruge den nye teknologi, og finder det helt naturligt, at den også fremover får en væsentlig plads i deres skoletaske. Samtidig giver teknologien mulighed for at støtte de svageste elever med for eksempel læsehjælp og online ordbøger, mens lærerne hele tiden kan sørge for, at de stærkeste elever har adgang til tilpas udfordrende materialer på internettet”, siger viceskoleleder Thorkild Clausen.
Han oplyser til ComON, at skolen først nu, når de har købt en bunke iPads 2, vil finde ud af, hvordan skolen skal bruge iPads i undervisningen efter sommerferien.
"De næste fire måneder skal lærere og it-vejleder undersøge, hvordan vi kan bruge dem i undervisningen. Vi vil også have en prøveperiode med eleverne," siger Thorkild Clausen.
Valget på iPads faldt, fordi der er et større udvalg af applikationer,og fordi Apples iPad er "mere lækker" end de nuværende Android-tabletter, siger Thorkild Clausen, som selv ejer en Android-mobil. Ulempen ved iPad er dog, at de ikke kører Flash. Det kan blive et problem, når en lærer viser en hjemmeside oppe på de interaktive tavler, smartboards. Ofte vil læreren bede eleverne gå ind på samme hjemmeside med deres tablet, forestiller han sig, og hvis hjemmesiden kører Flash, vil det være umuligt for eleverne at læse hjemmesidens elementer.
Viceskolelederen siger, at skolen kan tænkes at skifte til en anden platform, eksempelvis Android, på et senere tidspunkt, hvis det viser sig, at de har bedre funktioner.
"Det kan godt være, at vi ender med at tage et andet valg, men lige nu har vi kig på Apple," siger Thorkild Clausen.
Bruger af iPads i undervisningen er også et fokus for forlag. Flere danske forlag, eksempelvis Systime og Gyldendal, er i gang med at udvikle digitale lærebøger med særlige funktioner, eksempelvis interaktive grafer. Det kunne man høre i P1-programmet Harddisken for fire måneder siden.
”Mere og mere af vores undervisningsmateriale findes efterhånden kun på nettet og den udvikling vil kun forstærkes i de kommende år. Med iPads vil vi give vores elever konstant adgang til deres undervisningsmaterialer, og brugen af for eksempel Googles Apps-tjenester vil gøre det muligt hurtigt og nemt at kommunikere med både elever og forældre”, siger viceskolelederen.
Skolen håber at kunne få projektet delvist finansieret af fonde eller firmaer, som måske gerne vil have deres udstyr testet i en undervisningssituation.
”Det er klart, at forsøget i første omgang vil være en udgift for skolen, men på sigt forventer vi at opnå betydelige besparelser blandt andet på bogindkøb, kopiering og IT-afgifter til kommunen, samtidig med at vi håber, at satsningen også kan tiltrække nye elever til skolen,” siger administrativ leder Morten Pless.