Tilbage i juni forudsagde den berømte blæksprutte Paul, at Spanien ville vinde VM i fodbold. Paul døde for få uger siden, men netportalen Kelkoo har fået den eneste overlevende slægtning Ollie til at spå om, hvad der bliver årets julegave i Danmark. Og her er favoriten iPhone 4 fra Apple. Nu behøver man ikke være en blæksprutte for at regne ud, at iPhone og iPad bliver populære gaver under juletræet i år. Apple har vundet forbrugernes hjerter med sine produkter – men det ser helt anderledes ud hos erhvervskunderne, hvor æblefirmaet stadig har svært ved at trænge igennem.
I sidste kvartal steg Apples markedsandel inden for bærbare computere til private forbrugere til 10,6 procent i USA. Én ud af fem smartphone-købere vælger en iPhone. Men Apple har kun leveret 1,4 millioner ud af 40,8 millioner computere solgt til virksomheder i tredje kvartal af 2010. Det er små 3,6 pct. af computersalget til erhvervskunder.
Det fortæller CNET, som ser nærmere på Apples fremstød på erhvervsmarkedet. Apple har ellers mange fordele. De mange brugere af iPhone, iPad og Macbooks kræver efterhånden at kunne bruge deres udstyr på arbejdspladsen. Det er også blevet meget lettere at integrere og synkronisere Mac-computere i eksisterende Windows-netværk.
Men virksomheder er traditionelt noget mere konservative med deres it-indkøb – man behøver blot se på, at mange valgte at springe Windows Vista over og vente på Windows 7. Der er stadig rigtig mange Windows XP-computere i brug rundt omkring og det er ikke umuligt at finde en maskine her og der med det antikke Windows 2000.
Så i modsætning til private forbrugere, der hurtigere lader sig rive med af begejstringen for en ny iPhone eller Mac-model, så er det sværere at vinde it-chefernes hjerter. Så hjælper det heller ikke, at Apple nu stopper produktionen af sin server til store virksomheder, Xserve. Det er med til at skabe tvivl om Apples strategi på erhvervsmarkedet – på et tidspunkt, hvor Apple forsøger at vinde frem i virksomhederne.
Apple har blandt andet underskrevet en kontrakt med den globale leverandør Unisys, som nu skal sælge Mac-computere og service til meget store virksomheder og myndigheder verden over. Unisys udvikler allerede sikkerheds-software til iPhone, der bruges af det amerikanske grænsepoliti, og det skal nu udvides med flere erhvervs-applikationer.
Både iPhone og iPad kan hjælpe Apple med at vinde fodfæste i virksomhederne, efterhånden som stadig flere tager de mobile enheder med på arbejde. I USA har Apple dog en stærk konkurrent i form af Blackberry fra Research in Motion, der allerede bruges i mange virksomheder. Ifølge IDC er der solgt 12,4 millioner Blackberry-enheder i første kvartal i USA, sammenlignet med 14 millioner iPhones. Men Blackberry sælges mest til virksomheder, mens iPhone primært går til private.
Så der er stadig lang vej igen, inden Apple kan fortrænge Blackberry fra erhvervsmarkedet. Det hjælper heller ikke, at Apple har fokus på design – som nok ikke er den første prioritet for it-chefer – og sælger forholdsvis dyre produkter med luksus-faktor. Det kan blive svært at overbevise chefen om, hvorfor en lækker Macbook Air vil gøre dig mere produktiv ...
Men Apple gør alt for at positionere sine produkter til professionelle brugere – den kommende iOS version 4.2 til iPad tilføjer blandt andet stærkere sikkerhed og nye muligheder for at administrere enheder i netværk. Hvis man skal tro Apple, behøver leg og arbejde ikke være to forskellige ting.