Elgigantens regnskabmæssige nedtur med et 180 millioner kroner stort underskud er blot endnu et tegn på at markedet for forbrugerelektronik er ekstremt presset. Det siger Michael Skou, markedsdirektør i Retail Institute til ComONs søstermagasin CRN.
»Elgiganten står grundlæggende over for samme problem, som førte til lukningen af Merlin-kæden. Der er en ekstrem hård konkurrence på prismarginalerne, som gør det utroligt svært at skabe overskud. Hvor man tidligere havde et par udsalgsperioder om året, så er forretningskoncepterne i dag baseret på et evigt udsalg« siger Michael Skou, og peger samtidig på, at de store dagligvarekæder i Dansk Supermarked, Aldi og Coop også er inde på markedet for forbrugerelektronik, hvilket yderligere skærper priskonkurrencen.
»Det er ond cirkel, hvor det er svært at overbevise forbrugerne om, at man skal købe noget med mindre det er på tilbud,« siger Michael Skou.
»Det bliver spændende at se om den nye ledelse i Elgiganten i en tid med økonomisk afmatning og kreditkrise kan få vendt udviklingen og få lejlighed til at vise, at der er en sund forretningsplan for fremtiden,« siger Michael Skou.
Tidligere i år skiftede de norske ejere i Elkjöp ud på direktørposten, hvor Stig Myklebust blev afløst af Jesper Boysen, som allerede ved sin tiltræden pegede på, at større salg var den eneste vej frem, hvis Elgiganten skulle vende den negative udvikling.