TDC har den ringeste mobildækning

På trods af at TDC er det største af teleselskaberne, har selskabet den dårligste mobildækning af de fire selskaber med eget net. Det viser en ny undersøgelse, som er betalt af Orange.

Orange har i en reklamekampagne længe slået på tromme for sin gode dækning - og nu viser det sig at der er noget om snakken. En undersøgelse, som er udført af det schweiziske konsulentfirma Ascom og iværksat af Forbrugerrådet og Center for Tele-Information på DTU, viser, at Orange vitterligt har den bedste dækning af de fire teleselskaber med eget net. Det skriver Jyllands-Posten.

Undersøgelsen viser også - Stik imod alle fordomme - at det er det gamle telemonopol TDC, der har den dårligste mobildækning af de fire selskaber: TDC, Sonofon, Orange og Telia.
»Resultatet er meget overraskende, og det ændrer totalt ved de fordomme, som har været i mobilbranchen gennem mange år, om, hvem der har den bedste kvalitet,« siger teleanalytiker John Strand, direktør i Strand Consult, til avisen.

Målingerne er foretaget af det schweiziske firma Ascom. Ascom har blandt andet undersøgt, hvor god dækningen er, hvor lang tid det tager at etablere forbindelse, og hvor god lydkvaliteten er.
Udendørs målinger viser, at Orange og TDC har lidt bedre lydkvalitet og har lidt højere antal gennemførte opkald end konkurrenterne. Til gengæld ser resultatet lidt anderledes ud på de indendørs målinger. Her ligger TDC lidt under de andre - i både dækning, lydkvalitet og gennemførte opkald.

Målt ud fra lydkvaliteten markerer Orange sig med den bedste generelle lydkvalitet, mens TDC har den højeste andel af opkald med kvalitetsproblemer.

Overordnet kommer TDC ud med et resultat under gennemsnittet på fem ud af ti målepunkter. Orange, derimod, klarer sig over gennemsnittet på tre ud af ti punkter - og kommer på ingen punkter under gennemsnittet.

Hos TDC er man meget overraskede over konklusion i den nye rapport.

»Vi foretager selv løbende målinger af vores kvalitet, og de målinger viser et helt andet billede end den nye undersøgelse,« siger vicedirektør i TDC Mobil, Henning Dikow, til Jyllands-Posten.

»I tolkningen af sådanne målinger er det vigtigt at holde fast i, at kunderne i praksis ikke kan mærke nogen kvalitetsforskel, hvis der er tale om meget små forskelle,« siger han videre.

Den holdning deles af Forbrugerrådet, der konkluderer, et det rent teknisk ikke udgør nogen stor forskel for forbrugerne, om man vælger det ene eller det andet selskab.

Generelt, konkluderer Forbrugerrådet, har Danmark nemlig et af de bedste mobilnetværk i Europa.

Undersøgelsen er foretaget på foranledning af Forbrugerrådet og Center for Tele-Information på DTU. Men det er Orange, der har betalt for undersøgelsen. Det bekymrer dog ikke Forbrugerrådet.

»Orange har alene finansieret undersøgelsen. De har ikke haft indflydelse på andet og har først fået undersøgelsens resultat samtidig med at den er blevet offentliggjort. Derfor kan forbrugerne have fuld tillid til undersøgelsens resultater,« siger Anders Hjort Jensen, politisk medarbejder i Forbrugerrådet, til avisen.

Forbrugerrådet håber, at mobilselskabernes kvalitet fremover kan bliver målt en eller to gange om året.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere