Orange har i en reklamekampagne længe slået på tromme for sin gode dækning - og nu viser det sig at der er noget om snakken. En undersøgelse, som er udført af det schweiziske konsulentfirma Ascom og iværksat af Forbrugerrådet og Center for Tele-Information på DTU, viser, at Orange vitterligt har den bedste dækning af de fire teleselskaber med eget net. Det skriver Jyllands-Posten.
Undersøgelsen viser også - Stik imod alle fordomme - at det er det gamle telemonopol TDC, der har den dårligste mobildækning af de fire selskaber: TDC, Sonofon, Orange og Telia.
»Resultatet er meget overraskende, og det ændrer totalt ved de fordomme, som har været i mobilbranchen gennem mange år, om, hvem der har den bedste kvalitet,« siger teleanalytiker John Strand, direktør i Strand Consult, til avisen.
Målingerne er foretaget af det schweiziske firma Ascom. Ascom har blandt andet undersøgt, hvor god dækningen er, hvor lang tid det tager at etablere forbindelse, og hvor god lydkvaliteten er.
Udendørs målinger viser, at Orange og TDC har lidt bedre lydkvalitet og har lidt højere antal gennemførte opkald end konkurrenterne. Til gengæld ser resultatet lidt anderledes ud på de indendørs målinger. Her ligger TDC lidt under de andre - i både dækning, lydkvalitet og gennemførte opkald.
Målt ud fra lydkvaliteten markerer Orange sig med den bedste generelle lydkvalitet, mens TDC har den højeste andel af opkald med kvalitetsproblemer.
Overordnet kommer TDC ud med et resultat under gennemsnittet på fem ud af ti målepunkter. Orange, derimod, klarer sig over gennemsnittet på tre ud af ti punkter - og kommer på ingen punkter under gennemsnittet.
Hos TDC er man meget overraskede over konklusion i den nye rapport.
»Vi foretager selv løbende målinger af vores kvalitet, og de målinger viser et helt andet billede end den nye undersøgelse,« siger vicedirektør i TDC Mobil, Henning Dikow, til Jyllands-Posten.
»I tolkningen af sådanne målinger er det vigtigt at holde fast i, at kunderne i praksis ikke kan mærke nogen kvalitetsforskel, hvis der er tale om meget små forskelle,« siger han videre.
Den holdning deles af Forbrugerrådet, der konkluderer, et det rent teknisk ikke udgør nogen stor forskel for forbrugerne, om man vælger det ene eller det andet selskab.
Generelt, konkluderer Forbrugerrådet, har Danmark nemlig et af de bedste mobilnetværk i Europa.
Undersøgelsen er foretaget på foranledning af Forbrugerrådet og Center for Tele-Information på DTU. Men det er Orange, der har betalt for undersøgelsen. Det bekymrer dog ikke Forbrugerrådet.
»Orange har alene finansieret undersøgelsen. De har ikke haft indflydelse på andet og har først fået undersøgelsens resultat samtidig med at den er blevet offentliggjort. Derfor kan forbrugerne have fuld tillid til undersøgelsens resultater,« siger Anders Hjort Jensen, politisk medarbejder i Forbrugerrådet, til avisen.
Forbrugerrådet håber, at mobilselskabernes kvalitet fremover kan bliver målt en eller to gange om året.