Artikel top billede

Danske iværksættere lever livet i Thailand

Men der er ikke meget tid til strandture.

Idéen blev født i Danmark. Firmaet ligger i Thailand. Kunderne bor i USA.

Thomas Kjeldgaard og Jakob Lykkegaard Pedersen har fra første færd søsat en virksomhed med internationalt tilsnit. Og hele verden lytter med.

I firmaet Pagemodo laver de to iværksættere produktet Pagebuilder, som bedst kan beskrives som et Facebook CMS. Altså et brugervenligt redskab virksomhedder kan bruge til at designe sider på Facebook. Et eksempel på det kan man se hos Invita Køkkener på Facebook. Andre eksempler kan ses i faktaboksen øverst til højre.

Pagemodo har kun været i luften siden april, men har allerede fået rosende omtale af bloggen Techcrunch og en del betalende kunder primært i USA.

Nær stranden
Men selv om de fleste kunder befinder sig på den anden side af kloden, så driver de to danskere deres iværksættereventyr fra Thailand. Nærmere betegnet fra et hus i byen Jomtien i området Chonburi cirka halvanden times kørsel syd for Bangkok.

Hvorfor har I slået jer ned i Thailand?

”Vi kan drive en virksomhed hernede for de samme penge, som vi kunne klare os nogle måneder for i Danmark. Og så elsker vi bare Thailand. Det betyder også, at vi kan starte for vores egen penge. Hvis vi var blevet i Danmark, så skulle vi have brugt meget tid på at få en investor ind over,” forklarer Jakob Lykkegaard Pedersen, der tidligere har arbejdet hos Spamfighter.

”Når det er sagt, så er det bestemt ikke nogen dans på roser at drive forretning hernede. Der er mange udfordringer i forhold til forskellen på den thailandske og danske måde at arbejde på. Når man uddellegerer en opgave hernede, så er det fint nok, at personen siger ”Ja, den klarer jeg”. Men man tror først på det, når opgaven er løst,” siger Thomas Kjeldgaard på 29 år.

At der er forskel på den danske og thailandske arbejdsmoral fik Kjeldgaard og Pedersen at se, da en af deres programmører pludselig holdt op med at komme på arbejde. Efter noget tid dukkede han tilfældigt op på Skype.

”Da vi kontaktede ham, fortalte han, at han var stoppet med at arbejde hos os. Det havde han bare lige glemt at fortælle os,” fortæller Thomas Kjeldgaard.

”Han har nok ikke følt, at han var god nok til arbejdet, og der er ikke samme tradition for at tale åbent om det i Thailand. Så han blevet bare væk for at undgå at miste ansigt,” siger Jakob Lykkegaard Pedersen.

Lejlighed til de ansatte
Den og andre episoder har fået de to danskere til være ekstra grundige med ansættelserne. Jobansøgerne skal nu gennemføre test og dokumentere deres evner.

Men ellers har de ansatte gode vilkår, når først de er ansat.

De to stiftere beskæftiger i dag fem personer. Sammen med månedslønnen får de ansatte en gratis bolig i nabolaget. De to danske drenge har også forsøgt at tage en afslappet dansk holdning med til Thailand, så der er planer om at købe et fodboldbord og i samme ånd opfordrer ejerne de ansatte til at blive hængende efter arbejde for at spille computer eller surfe på nettet.
På den måde er der næsten altid nogen på kontoret. De to stiftere bor selv oven på deres arbejdsplads. Det betyder, at de fleste vågne timer tilbringes på firmaadressen. ”Den strand, du ser på billeder, ligger kun 200 meter fra vores kontor. Men det er meget sjældent, vi ser solen – ud over frokostpausen. Til gengæld kan vi tage lidt væk i weekenderne. Der ligger en superlækker ø tæt på, så det, som andre danskere sparer op til i flere år, det tager vi ud til på en time,” siger Jakob Lykkegaard Pedersen.

Hvad er Pagebuilder?
Men hovedparten af tiden forgår foran skærmen, hvor der arbejdes på Pagebuilder. Den skal hele tiden gøres bedre for at holde trit med konkurrencen.

”Vores styrke ligger i brugervenligheden. Det skal være sådan, at alle kan finde ud af det, og så skal vores templates være professionelt designet. Brugerne skal hverken have forstand på at kode eller at redigere i Photoshop."

"Og vi forsøger hele tiden at gøre dem endnu mere målrettet i forhold til ”Call to actions”. Hvis et firma bruger os, skal der være en stor chance for, at de besøgende gør, hvad firmaet gerne vil have dem til at gøre. Det kan være at tilmelde sig et nyhedsbrev eller foretage et køb,” siger Thomas Kjeldgaard.

Pagebuilderen er bygget i Flash og PHP, og fra Pagemodos side overføres siderne via Facebooks API, så de kan fremvises i Facebooks Markup Language, FBML.

Er det ikke farligt at basere en forretning på Facebook, der er kendt for skifte betingelser fra dag til dag?

”Selvfølgelig er vi irriteret hver gang, de ændrer noget. Men nogen gange er det til vores fordel, andre gange mister vi en funktion,” siger Jakob Lykkegaard Pedersen.

”Vi er godt klar over, at vi baserer os på andres platform. Sådan er det. Det må vi bare forholde os til. Når det er sagt, så er Facebook faktisk ret god til at oplyse om de ændringer, de laver i god tid, så vi kan nå at tilpasse os," siger Thomas Kjeldgaard.

En af de seneste ændringer var, at Facebook begrænsede siders plads til 520 pixels. Før måtte de fylde 760.

”I den situation vandt vi faktisk nogle kunder, fordi mange virksomheder skulle til at kontakte designere for at få lavet ny grafik, men vores program er så dynamisk, at ændringerne blev foretaget automatisk,” fortæller Jakob Lykkegaard Pedersen.

Hvor er pengene?
Pagemodo har kun levet siden april, så der er ikke nogen regnskaber, der kan fortælle om firmaets succes eller fiasko.

Vælter pengene ind på kontoen?

”Nej, det gør de ikke. Det er der mange, som tror, men man skal tænke på, at de fleste af vores kunder betaler på månedsbasis,” forklarer Jakob Lykkegaard Pedersen.

”Vores billigste abonnement koster 9 dollar om måneden, så det er ikke noget, man bliver tyk og fed af,” fortsætter Thomas Kjeldgaard.

Men ambitionerne fejler ikke noget.

”Vi skal være nummer ét! Så længe vi er nummer ét, og det sted, som folk går hen, når de skal have lavet en Facebook-side, så er vi tilfredse. Så tager vi de penge, der følger med. Når det er sagt, så har vi en helt klar ide om, hvor vi skal hen, og hvad vi vil opnå. Så det skal bare gå frem af,” siger Thomas Kjeldgaard.

Men hvad nu hvis Facebook lukker i morgen?

”Vi har selvfølgelig tænkt tanken og lavet en exit-strategi, hvis Facebook lukker. Men pt. har vi 25.000 brugere og ifølge Facebooks tal, så er der cirka 500.000 besøgende hver måned, der kigger på en side, som er lavet i Pagemodo. Så der er ikke nogen tegn på, at Facebook lukker lige nu,” siger Jakob Lykkegaard Pedersen.

 

 

 

Vis stort kort

 




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere