Der kan gå flere måneder, før Google internationalt lancerer den seneste algoritmeopdatering, Panda, der skal mindske ubrugelige søgeresultater fra indholdsfarme. Det siger webgigantens søgeguru, Matt Cutts.
En del danske SEO- og affiliatefolk har ellers mistanke til at Panda, eller dele af Panda, allerede er lanceret. Nogle har således oplevet ellers uforklarlige dyk i søgeresultaterne med store økonomiske tab som følge.
"Sandsynligvis ikke i løbet af de næste par uger. Måske i løbet af de næste par måneder," sagde Matt Cutts om den internationale lancering af Panda i en session på Google Webmaster Central YouTube-kanal denne uge ifølge Search Engine Land.
"Der var nogle egenskaber, der passede bedre til engelsk-sprogede sites," sagde Matt Cutts.
Spørgsmålet om den internationale lancering kom fra en polak, og Matt Cutts påstod, at linkstrukturerne, der er vigtige for Googles ranking, er meget anderledes end linkstrukturerne i andre lande.
SEO-folk har ofte mistænkt Google for først at rulle noget ud i USA og England for at finde ud, at om opdateringen har den ønskede effekt, hvorefter den udrulles senere udrulles i andre lande.
Google anklages også jævnligt for manuelt at gennemføre opdateringer, altså at en Google-ansat manuelt giver en anderledes ranking til et site. Matt Cutts afviste, at Google i forbindelse med Panda skulle have sørget for, at specifikke sites ikke rykkede længere ned.
Google har tidligere oplyst, at de forventer at gennemføre 500 opdateringer i søgemaskinen i løbet af i år. Et af tiltagene kan være at benytte den seneste sociale ranking-model, hvor brugerne kan give et site "+1", i søgemaskinens resultatliste.