En gruppe af amerikanske it- og spilfolk mener, at spil er væsentlige at bevare og studere, da de er at betragte som kulturelle genstande på linie med film.
Det mener Henry Lowood, kurator på "History of Science and Technology Collections" ved Stanford Universitetet. Han har sammen med spildesignerne Warren Spector og Steve Meretzky, researcheren Matteo Bittanti og spil-journalisten Christopher Grant lavet en liste over de ti vigtigste spil.
Listen er i høj grad kronologisk opbygget, så du finder næppe mange af dine favoritspil på den. Kronologisk er spillene:
Spacewar (1962)
Star Raiders (1979)
Zork (1980)
Tetris (1985)
SimCity (1989)
Super Mario Bros. 3 (1990)
Civilization I/II (1991)
Doom (1993)
Warcraft serien (begyndte 1994)
Sensible World of Socer (1994)
Listen er indsendt til overvejelse og mulig permanent bevarelse af U.S. Library of Congress, der er verdens største bibliotek, og hvis mission blandt andet er at bevare viden for fremtidens amerikanske generationer.
Hvordan "Pong" så har undgået listen er dog uvist.