En kampagne og et nyt kvalitetsmærke skal gøre det tryggere at købe ind i cyberspace. Kvalitetsmærket lanceres ved årsskiftet af E-kredsen, som er et samarbejde mellem Forbrugerrådet, regeringen og en række erhvervs- og interesseorganisationer.
Med den nye kvalitetsmærkning stilles forbrugerne, ifølge Mette Reismann fra Forbrugerrådet, bedre, end når de handler i den fysiske verden. Det nye mærke skal figurere på de enkelte Net-butikkers hjemmesider, og dermed sikre de handlende god kvalitet, og ikke mindst at den pågældende butik ikke misbruger de personlige oplysninger, som kunden udleverer.
Parallelt med mærkningen startes en kampagne, der skal lære danskerne at begå sig på Nettet. Hjørnestenen i kampagnen er websiden www.e-fokus.dk og de to pjecer "Når butikken ligger på Internettet" og "Trygge forbrugere er nøglen til succes på internettet", den sidste henvendt til virksomhederne. Begge pjecer kan downloades på www.netfornuft.dk.
Websitet www.e-fokus.dk er rettet mod både forbrugere og virksomheder. På sitet kan men i en fiktiv net-butik øve sig i at handle on-line samt få svar på de mest centrale spørgsmål omkring sikkerhed, reklamer, køb i udlandet osv.
(Kilde: Berlingske Tidende)