Fullrate forsvarer mail-henvendelse på Twitter-klage

Trods kritik fra Forbrugerrådet vil teleselskabet også i fremtiden overvåge sociale medier. Med en lille ændring.

Hvis der stadig skulle være nogen, som ikke ved, at Fullrate overvåger sociale medier efter gårsdagens historie på ComON, så vil bredbåndsselskabet gerne slå en tyk streg under det.

Fullrate betragter sociale medier som en naturlig del af moderne kundeservice – og afviser kritik fra Forbrugerrådets, som mener, at der er tale om en problematisk overvågning.

Fullrate har dog lyttet lidt til kritikken fra Forbrugerrådet og gør nu på hjemmesiden kunderne tydeligt opmærksom på, at deres opdateringer på åbne Twitter og Facebook-profiler bliver overvåget:

"Som del af vores kundeservice, læser vi løbende i online medier hvad vores kunder synes om os og kontakter dem og hjælper dem, hvis vi kan."

Men Fullrate vil ikke kalde det overvågning af kunderne, som Forbrugerrådet ellers har benævnt det. 

"Vi har ikke en database eller lignende, der opsamler, det vores kunder tweeter om os. Sociale medier er øjeblikkelige medier, og de skal håndteres øjeblikkeligt – det at gemme historik om de sociale medier giver ikke meget mening i vores optik," siger marketingchef Trine Jensen, Fullrate.

 

Det er bedst at sende emails

I den aktuelle sag er Fullrate både blevet rost for deres proaktive kundeservice via Twitter men også udskældt for at kontakte den pågældende kunde via email. På den måde har Fullrate været nødt til at rode i firmaets database for at gætte sig frem til personen. Misbrug af oplysninger mener nogle.

Hvorfor er i ikke til stede på Twitter og besvarer kritikken der? Så ville i slippe for den kritik.

”Vores holdning er, at selv om personen bruger et offentligt medie til at brokke sig over en service, så kan vi ikke være sikre på, at han ønsker at lufte den videre dialog med os i et åbent rum,” siger marketingchef Trine Jensen hos Fullrate.

Derfor vil Fullrate også i fremtiden tillade sig at kontakte kunder, der brokker sig, via email. Marketingchefen mener, at emails er bedst, fordi de ikke er påtrængende, og fordi de er lette at besvare. Hvis kunden ikke gider besvare henvendelsen, kan han blot ignorere den.

Hun tilføjer, at Fullrate ikke har noget i mod, at kunderne efterfølgende deler skuffelsen eller begejstringen over kundeservicen på blogs, Facebook eller andre sociale medier. Men selve kunde/firma-dialogen bør foregår i et lukket forum, mener hun. Firmaets Twitter-konto er da også et tydeligt eksempel på, at der ikke er meget kommunikation med kunderne den vej rundt.

Trine Jensen afviser, at Fullrate bruger emails for at skjule, at man kommer forrest i køen ved at brokke sig i åbne fora på nettet. For det gør man ifølge marketingschefen ikke. 

"Vi havde et andet eksempel for nogle uger siden, hvor en person i et twitterpost skrev, at han havde nogle udfordringer med sin forbindelse hos os. Så kiggede vi i vores system og kunne se, at der allerede var sendt en sms fra kundeservice til personen. Så tog vi ikke kontakt til ham. Det står folk frit for at skrive, at de er utilfredse på nettet, men det er ikke sådan, at man får en goodie-bag eller kommer i dialog med os, bare fordi man brokker sig på nettet," siger hun.

Sagen begyndte, da en herboende brite i et Twitter-indlæg brokkede sig over Fullrate. Fullrate sendte en mail tilbage. Kort efter blev problemet løst ved at Fullrate fremsendte en ny router til kunden.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere