Engang var det verdens største sociale netværk – nu bliver det solgt for en slik. Frem til slutningen af denne uge modtager mediekoncernen News Corp bud på sit smertens barn MySpace. Ifølge Wall Street Journal ligger den forventede pris kun på 100 mio. dollar.
Det lyder måske som mange penge, men tallet skal sammenlignes med at News Corp betalte 580 mio. dollar for MySpace i 2005. Rivalen Facebook har i dag en anslået værdi på mere end 50 milliarder dollar – så det er bestemt ikke sjovt at være en mindre spiller på markedet for sociale netværk.
Det ventes at News Corp vil modtage mindst fem tilbud inden ugen er omme. Blandt de interesserede købere nævnes THL Partners, Redscout Ventures og Criterion Capital, der allerede ejer det sociale netværk Bebo. Men kinesiske Tencent og MySpace-medstiferen Chris De Wolfe har også meldt interesse.
News Corp har investeret stort i MySpace i de sidste seks år, men det sociale netværk er plaget af et stort underskud. Senest i juni forventes salget at falde på plads.
Engang var MySpace større end Facebook, men i dag kan det sociale netværk slet ikke følge med konkurrenten. Facebook har allerede rundet 600 millioner brugere, mens MySpace hænger fast på 100 mio. - og alene i de første to måneder af 2010 har MySpace tabt 10 mio. brugere.
Med det faldende brugertal svinder også håbet om at skaffe flere reklameindtægter og dermed vende underskuddet til et overskud.
MySpace har forsøgt at genopfinde sig selv som en underholdningsplatform, men det er heller ikke lykkes. I starten af året blev halvdelen af de dengang omkring 1.000 ansatte afskediget.