Den første kommuneside var Ledøje-Smørum, der gik i luften i 1994. Det var efter datidens standard en avanceret side, hvor man f.eks. kunne klikke på grafiske elementer. De grundlæggende oplysninger om kommunen var både på dansk og engelsk, man kunne udprinte blanketter, men kun sende e-mail til en enkelt person i kommunen.
Der er sket meget siden dengang. I de senere år er det i højere grad blevet muligt for borgerne at betjene sig selv over internet.
Næste store udfordring for kommunerne og deres leverandør - KMD - bliver selvbetjeningsløsninger, der ikke alene gør det nemmere for borgerne og virksomheder, men reelt sparer kommunen for tid og besvær.
- Ærøskøbing er et godt eksempel på hvad en kommune kan byde på af selvbetjeningsmuligheder i dag. Borgerne kan f.eks. skifte læge på internet. Men kommunens ansatte skal stadig foretage administrationen bagefter. Næste år er vi klar med selvbetjeningsløsninger, hvor alt foregår elektronisk hele vejen, og hvor kommunerne for alvor kan spare ressourcer på, at borgerne betjener sig selv, siger underdirektør Jon Johnsen, KMD.
De i syv områder, der i første omgang får fuld selvbetjening over internet, er: Boligstøtte, Forbrugsafgifter, Byggesagsstyring, Institutioner, Sociale Pensioner, Flytteanmeldelse og Sygedagpenge.
Ifølge en rapport fra Danmarks Statistik er kommunerne langt fremme med selvbetjening, men rapporten peger på manglende udbredelse af den digitale signatur som en barriere.
Med åbningen af den sidste kommune-hjemmeside kommer Danmark op på siden af Sverige. Alle 289 kommuner i Sverige har en hjemmeside, mens hele 130 af Norges 435 kommuner mangler en hjemmeside.