Rupert Murdoch, som står bag nogle af verdens største aviser og satellit-kanaler, opfordrer nu andre medier til at satse mere på internettet.
Rupert murdoch ejer blandt andet aviserne New York Post, The Sun og The Times of London. Senest har han skudt omkring 10 milliarder kroner i Myspace.com, fordi han mener, mediernes fremtid ligger på nettet. Myspace.com har 21 gange så meget trafik som Google og får i øjeblikket én million nye brugere om ugen.
Nu opforder mediemogulen så andre medier til at satse på internettet i højere grad.
»Magten flytter sig væk fra den gamle elite i vores industri: redaktørerne, chefredaktørerne og lad os se det i øjnene, ejerne. I dag er én af vores største udfordringer at forstå og gribe mulighederne på nettet. Det er en kreativ, destruktiv teknologi, der stadig er i sin barndom, men som fornyr alt på sin vej,« siger Rupert Murdoch.
Udover aviser og Myspace.com, ejer Murdoch også News Corp, som indbefatter blandt andet 20th Century Fox Studios og Fox News.
Rupert Murdoch startede i avisbranchen og har bygget sit nyhedsimperie op til at dække halvdelen af jordens befolkning. Nu opfordrer han så andre medier til at agere på internettet, inden de selv bliver overhalet af det.
»Aviserne bliver nødt til at tilpasse sig kravene fra deres læsere, der forlanger nyheder og sport fra en bred vifte af platforme: hjemmesider, iPods, mobiltelefoner og bærbare,« siger Rupert Murdoch.
(Kilde: Politiken)