Snart bliver Kinect i stand til at genkende bevægelser af de enkelte fingre. I dag er opløsningen for lav til fingerstyring, men Microsoft arbejder angiveligt på at firedoble opløsningen. Den gode nyhed er, at det sandsynligvis kan klares med en firmware-opdatering – så det bliver ikke nødvendigt at udskifte hardwaren.
Den nuværende version af Kinect overfører et billede på 320 x 240 pixels (76.800 billedpunkter) 30 gange i sekundet. Det skal angiveligt øges til 640 x 480 pixels (307.200 billedpunkter) med bedre komprimering.
Det ville betyde at Kinect kan genkende spillerens bevægelser langt mere nøjagtigt end det er tilfældet i dag.
Flaskehalsen er ikke kameraet, som sagtens kan tage billeder i en højere opløsning, men USB-controlleren. Den er angiveligt i stand til at håndtere 35 Mbps, men bruger i øjeblikket kun halvdelen af denne båndbredde.
Hvis Microsoft kan løse dette problem, kan man enten sætte opløsningen op eller øge antallet af billeder i sekundet.
Forskere fra MIT har allerede bevist, at det faktisk er muligt at få Kinect til at genkende fingerbevægelser.
Så kan man spekulere på, hvad den højere opløsning kunne bruges til. Det kunne f.eks. være et luftguitar-spil i Guitar Hero-stil eller et virtuelt tastatur, hvor man taster i luften. Eller det kunne bruges til at ”signalere” til sine modstandere i Grand Theft Auto 5.