Flash-reklamer må ikke sluge processor-kraft

Nye retningslinjer fra dansk organisation.

Når programmører koder reklamer i Flash, bør kun tage op mod 10 procent af CPU-kraften.

Det skriver den Forening af Dansk Interaktive Medier, FDIM, i organisationens nye retningslinjer for bannerannoncering.

"En lille top på 20-30 procent er helt normalt. Men hvis ikke CPU-forbruget stabiliserer sig på et relativt lavt niveau (5-10 procent), bør der ændres i filen," siger de nye retningslinjer om reklamevisningen på en gennemsnitlig computer med et andet program kørende sideløbende.

Apple-chefen Steve Jobs er blandt kritikerne af Flash, som giver et væld af lækre funktioner, men samtidig anklages for at stjæle for meget CPU-kraft og derfor er bandlyst fra tabletten iPad og iPhone-mobilen.

 

Sjusket programmering

Skylden for de tunge reklamer ligger ikke alene hos Flash, men også hos udviklerne. Når FDIM har skabt disse Flash-retningslinjer, er det fordi, alt for mange reklameleverandører har sjusket, når de har kodet. Det siger Ekstra Bladets internetchef, Peter Strøhemann, som har været med til at udforme retningslinjerne.

"Mange sites har afvist Flash-bannere, fordi de har taget for meget CPU-kraft. Der er rigtig mange, som koder bannerne lidt for sjusket, og ikke er omhyggelige nok," siger han til Version2.dk.

Som så mange andre medier har Version2.dk oplevet, at en Flash-reklame var dårligt kodet. Det var en Samsung-reklame, som forleden fik Linux- og Mac-brugere til at opleve konstant CPU-belastning på 40-50 procent.

 

Forskellige gode råd

Retningslinjerne nævner en række gode råd til programmører, eksempelvis omkring Flash-funktioner, som bør undgåes. Frameraten bør ikke være over 18 fps.

Retningslinjerne siger desuden, at al annoncemateriale skal ligge inden for rammerne af den udpegede annonceplads. Det vil sige, at billeder ikke må springe frem, lag eller popups, som går ud over den specificerede størrelse på banneret, uden at brugeren selv har aktiveret det ved eksempelvis at køre musen hen over.

Video i bannere bør maksimum fylde 500kb ved load af banneret og må maksimalt køre i 45 sekunder uden nogen form for brugerinteraktion. Derefter må det streame op til 2,5 MB ekstra ved brugers klik/mouseover.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Få fuldt udbytte af din Microsoft Dynamics 365 FO løsning

Få inspiration fra to spændende cases og viden om de tendenser, der giver dig helt nye muligheder for at optimere forretningen med Dynamics 365 FO.

13. marts 2025 | Læs mere


Det næste GDPR-kapitel: Det skal du have fokus på i 2025

Hvad er compliance verdenens fokuspunkter for næste år? Hvilke nye tiltag skal du gøre ift. jeres GDPR-arbejde? Hvordan forholder GDPR sig til AI?

18. marts 2025 | Læs mere


IT og OT: Balancering af sikkerhed og effektivitet

Lær, hvordan du effektivt kan integrere din virksomheds Operational Technology (OT) med moderne IT-systemer. Vi fokuserer på sikkerhed og hvordan du beskytter dine mest kritiske processer mod cybertrusler. Få indsigt, værktøjer og inspiration fra eksperter og kolleger i branchen, og vær med til at forme fremtidens produktionsmiljøer.

19. marts 2025 | Læs mere