Boganmeldelse: Da jeg blev bedt om at anmelde en bog om at starte og drive nethandel, var min første tanke, at jeg nu skulle tygge mig gennem et digert og teoretisk værk med "Handelshøjskole" plastret hen over alle sider.
Jeg tog i den grad fejl!
Bogen "E-iværksætteren" af Lea Skov Lindbæk er alt andet end teoretisk, og den nærmer sig pligtlæsning for alle, der vil sælge varer online. Jeg bad en nær ven, der er i de indledende faser af etablering af en netbutik om at læse bogen også - og nedenstående anmeldelse er et mix af mine og min vens iagttagelser.
Velkommen ned på jorden
En af de største misforståelser om e-handel er, at det er nemt, næsten omkostningsfrit og aldeles ukompliceret at sætte en webshop i luften. Det har mange måttet sande efter at have prøvet kræfter med en netbutik - og det har kostet meget hos både den enkelte e-købmand og for troværdigheden for netbutikker i almindelighed.
Derfor er det en befrielse, at Lea Skov Lindbæk effektivt forklarer, at der skal mere end bare lige en shop til, før formuen er sikret online. Det er meget tydeligt, at forfatteren selv har gjort sig alle de gode og mindre gode erfaringer, ræsonneret over dem og formidlet dem i et let læst og "no nonsense" sprog. Faktisk er bogen stort set fri for teori - og til gengæld sprængfyldt med ideer, forslag og advarsler.
Næsten som Frøken Jensens Kogebog
En af de mest berømte kogebøger gennem tiderne er "Frøken Jensen", der er kendt for at forklare tingene, så selv en overforkælet mand af den gamle skole kan trylle i et køkken. Jeg sidder lidt med samme fornemmelse, når jeg læser "E-iværksætteren". Hvis man følger bogens kapitler slavisk, er det næsten bare at sætte sig ned og vente på ordrerne.
Bogen beskriver fremragende de problemstillinger, der skal tages stilling til, længe inden en webshop kan gå i luften. Det er emner som fragt, emballage, lager og meget mere. Alle typiske områder, der nedprioriteres eller helt glemmes i mange af de forretningsplaner for netbutikker, jeg har set.
En god del af bogen er tilegnet en gennemgang af de muligheder, der findes på markedet i form af færdige webshops, egenudviklede webshops, betalingsløsninger, integration etc. Alle disse områder er typisk dem, der giver flest spørgsmål og hovedbrud for den, der er på vej med en netbutik. Bogen giver ikke entydige svar, men den klæder læseren rigtig godt på til at spørge kvalificeret, når der skal indhentes tilbud.
Markedsføring - er det nu nødvendigt?
Et skræmmende stort antal netbutikker lider under manglende salg eller ligefrem lukning, fordi der ikke er tænkt på markedsføring. Det område tages også under behandling i bogen, og der er en glimrende gennemgang af de mest benyttede former for markedsføring til e-handel. Området er så stort, at det kan fylde flere bøger, men igen har Lea Skov Lindbæk formået at skære ind til benet og klæde sin læser godt på. Både til at modstå den store mængde af værdiløse tilbud på markedet og til at finde dem, der virker.
Der er mange flere emner i bogen end dem, jeg nævner her - og de beskrives alle med indsigt og med tydeligt præg af erfaring. Der er enkelte skønhedsfejl i afsnittene om søgemaskineoptimering, og der er nogle unøjagtigheder i beskrivelserne af de enkelte shopsystemer på markedet. Men de er få, og ingen af dem er alvorlige nok til at trække ned i den samlede oplevelse:
Bogen "E-iværksætteren" koster 299 kr. Den er mindst det dobbelte værd, og den kan spare nye e-købmænd for fem- eller sekscifrede beløb - og den kan i udpræget grad fungere som inspirationskilde for dem, der allerede er online med deres netbutik.
Som forfatteren slutter bogen: "Ja, det er smartest at springe over, hvor gærdet er lavest. Læs f.eks. denne bog frem for at begå alle mine fejl".
---
Thomas Rosenstand er medejer af Concept Interest, foredragsholder og ekspert i søgemaskineoptimering og online markedsføring.