Woopra.com er et nyt værktøj til at analysere de mange informationer, som man få fra de personer, der besøger en hjemmeside. Det kan andre programmer også, men Woopra tager skridtet videre.
For eksempel er det muligt at lave en live-statistik og følge en brugers færden rundt på siden.
Ifølfge danske PCWorld kan man også notere den besøgendes ip-adresse, og Woopra kan advisere dig, når den samme besøgende vender tilbage.
Faktisk er kontakten med den enkelte bruger så tæt, at man kan kommunikere direkte med han via en pop-up-boks, som man kan tvinge til at åbne i hans browser.
Måske på kant med loven
Datatilsynets kontorchef Lena Andersen siger til ComON, at hun på nuværende tidspunkt ikke kender Woopra, og at hun derfor ikke kan sige, om programmet kommer i konflikt med dansk lovgivning.
»Jeg kan kun sige, at man skal følge persondataloven. På stående fod vil jeg ikke sige, om programmet er lovligt eller ej. Det vil kræve en nærmere undersøgelse af, hvad oplysningerne præcist bliver brugt til,« siger Lena Andersen.
Hun peger på, at det er lovligt at indsamle data til generel statistik. Men hvis oplysningerne benyttes til markedsføring, kan det komme i konflikt med persondataloven.
Advokat Niels Bo Jørgensen er mere klar i spyttet og siger, at han sagtens kan forestille sig, at Woopra-programmet kolliderer med det øgede fokus på privacy i Europa og den praksis, som Datatilsynet fører på området.
Men tiden er løbet fra reglerne på området, siger advokaten, der mener, at loven burde give plads til de muligheder, som for eksempel Woopra tilbyder.
»Så længe virksomhederne ikke forsøger at finde frem til den specifikke identitet på ip-adressen, så er der jo intet kontroversielt i, at kombinationen mellem ip-adresse og brugerens færden på nettet bruges til reklamer. Det her er en helt naturlig brug af nettets muligheder. Det er sådan nettet fungerer i dag, og det er sådan især unge mennesker forventer, at det fungerer. En teenage-pige gider jo ikke at se på reklamer for Det Danske Haveselskab eller græsslåmaskiner,« siger advokat Niels Bo Jørgensen, der er partner i advokatfirmaet Johan Schluter.
Han peger på, at det kræver en dommerkendelse at få oplyst identiteten på en ip-adresse.
På sigt skræmmende
Men faktisk er firmaet bag det nye analyseprogram selv skeptisk over den magt, som den detaljerede dataindsamling kan give.
På Woopras forum spørger danske Thomas Clausen kritisk til Woopras syn på databeskyttelse og ytrer sin bekymring for samkøring af de detaljerede data, hvis Woopra i fremtiden bliver købt af et større firma.
Til det svarer firmaets direktør John Pozadzides:
»Din frygt for at ét selskab ligger inde med så massiv en database af informationer er legitim. At jeg selv er lidt utryg ved scenariet kan forhåbentlig berolige dig en smule. Vi er lige så bekymrede som alle andre for, at informationerne falder i de forkerte hænder.«