Der går rygter om at Microsoft er på vej med sin egen konkurrent til Apples iPhone under kodenavnet "Pink" - ligesom Microsoft sælger sin egen spilkonsol Xbox 360 og medieafspilleren Zune. Men Microsoft-chef Steve Ballmer afviser nu i et interview med TechCrunch, at Microsoft har planer om at sælge sin egen smartphone. I stedet vil Microsoft fokusere på at etablere sin platform Windows Mobile og sælge den til andre producenter af smartphones.
Steve Ballmer begrunder det med, at smartphones ikke er et niche-marked. Hans definition af et niche-marked er færre end 300 millioner solgte enheder pr. år. Det gælder f.eks. markedet for spilkonsoller og musikafspillere. Men markedet for mobiltelefoner er så stort, at det er umuligt for en enkelt vertikal leverandør at dominere markedet.
"Jeg tror at der er plads til Apple på telefon-markedet, eller RIM (producent af Blackberry, red.), og de kan klare sig godt, men når du har 1,3 mia, smartphones om året, så vil den mest populære software på disse telefoner være software, som er solgt af nogen der ikke laver deres egen telefon," siger Steve Ballmer til TechCrunch.
Ifølge rygterne ville Microsoft samarbejde med Verizon om den nye telefon. Verizon har dog angiveligt også forhandlet med Apple om distribution af en iPhone-efterfølger, en multimedie-enhed som er større end iPod Touch, men mindre end en notebook. I USA har teleselskabet AT&T de eksklusive rettigheder til at sælge iPhone, men denne aftale udløber til næste år. AT&T forsøger angiveligt at få den forlænget med endnu et år.
Pink-projektet hos Microsoft er ifølge rygterne startet af en gruppe udviklere fra firmaet Danger, der blev købt af Microsoft sidste år.
Men Steve Ballmer afviser altså at der kommer en Microsoft-smartphone overfor TechCrunch. I samme interview går han også i dybden med Microsofts planer inden for bl.a. cloud computing. Læs hele interviewet her.