Den 1. april trådte nye regler om elektronisk affald i kraft, som pålægger leverandørerne at bortskaffe affaldet. Det er en udgift, som bliver lagt oven i den pris, kunden skal betale. Men for mange mindre virksomheder er det nemmere selv at bortskaffe affaldet. De risikerer dermed at komme til at betale dobbelt, mener Dansk Industri (DI).
»For mindre virksomheder, som køber få elektroniske produkter, giver det ikke mening, at man skal kontakte hver enkelt leverandør og bede dem om at bortskaffe produktet, når det er blevet til affald. For dem er det langt nemmere, at man selv sørger for at komme af med el-affaldet som hidtil,« siger Lars Aagaard, miljø- og energichef hos DI til ErhvervsBladet.
Derfor bør virksomhederne kræve kompensation hos leverandørerne for at overtage opgaven med at bortskaffe affaldet. Ellers kommer de til at betale to gange, mener han.
Ifølge organisationen WEE-system, der fører tilsyn med elskrot-ordningen, kan virksomheder overtage ansvaret for affaldet ved at indgå en kontrakt med leverandøren, hvor man forpligter sig til at bortskaffe affaldet mod en rabat, der svarer til omkostningerne forbundet med opgaven.
Elskrot er i princippet alt fra computere, skærme og printere til kaffemaskiner. Reglerne administreres forskelligt i de enkelte kommuner - nogle genbrugsstationer kræver betaling for at modtage elskrot, mens andre tager imod gratis.