Nu kan brugere af sociale medier fortælle deres historie i en tidslinje, indlejret på egen hjemmeside, med dansk-fødte Memolane. Mash-up-tjenesten, der kan trække på offentlige informationer fra sociale netværk og indeholde personlige noter, kan derfor nu bruges aktivt på private hjemmesider.
"Det er en af de små ting, som måske kan gøre en stor forskel på, hvordan du bruger din tidslinje," skriver Nikolaj Hald Nielsen i et blogindlæg.
Grundstenen til Memolane blev lagt for et år siden, ved Startup Weekend Copenhagen i april sidste år, da Eric Lagier fik en ide. Sammen med Nikolaj Hald Nielsen og Harry Vangberg byggede han en prototype på Memolane. Senere skød ventureinvesteringsselskabet Atomico, som Skype-milliardæren Niklas Zennström står bag, og August Capital 11 millioner kroner i idéen.
En række anerkendte medier, som Mashable.com, New York Times, TechCrunch.com, GigaOM.com, MakeUseOf.com og Wall Streets Journals AllThingsDigital.com, har allerede givet tjenesten positiv omtale.
Memolane har hovedkvarter i San Francisco og derudover medarbejdere i København.
Indlejringen er stadig relativt besværlig og fungerer knap så simpelt som eksempelvis den simple copy-paste-funktion med Youtube-videoer. Det er alligevel lykkedes ComON, ved at udskifte nogle mærkelige citationstegn med nye, at indlejre en "lane" fra det dansk-fødte firmas tur til festivallen SXSW, hvor Memolane blev nævnt blandt finalisterne til SXSWi Award.