Fremtidens læringsformer på nettet

Læring over Internettet er fremtiden - også i Danmark.

Hvilke læringsformer er mest velegnede på Internettet? Hvordan kombineres de traditionelle læringsformer (f.eks. tavleundervisning, gruppearbejde, selvstudie) med de specielle læringsformer, der er tilpasset Internettet? Hvordan bruges IT-læremidler, IT-kommunikationsformer og IT-infokilder som et supplement til traditionelle undervisnings- og læreformer? I denne artikel ser vi nærmere på emnet.


Fjernundervisningens forcer og svagheder


I Grundtvigs hjemland har fjernundervisning altid været nærmest et bandeord. Vi tror på høj grad af tilstedeværelse i undervisningen, konstruktion ved levende dialog og debat. Alle de der ting, vi kender så godt fra skolen, højskoler, aftenskoler og Højlunds forsamlingshus.


I eksempelvis USA og Australien har man helt andre traditioner for undervisning over lange afstande. Her har man fjernundervisning selv med skoleklasser, der undervises over telefon, tv eller edb-netværk. Store, tyndtbefolkede landområder og store afstande har gjort fjernundervisning til en simpel nødvendighed, mens behovet ikke er tilstede rent geografisk i lille Danmark.


Men tingene er ved at ændre sig - også i vort lille land. Det er ikke kun den geografiske afstand, der gør, at man vælger en distance- eller fjernundervisningsform. Det kan jo også være, at man ikke kan deltage i normal klasseundervisning p.g.a. tidshensyn, men godt kan afse nogle timer på "skæve" tidspunkter eller måske på jobbet, når produktionsapparatet står stille, der ikke er kunder i butikken eller andre stille stunder.


Brevskolemodellen har kørt i Danmark i mange, mange år - og vil det sikkert i nogle år endnu. TV-baseret undervisning har også en plads i uddannelsesmediernes univers, men den Internetbaserede undervisning er boomet indenfor de sidste år. Det gælder alle mulige former for uddannelser og især efteruddannelser, både tekniske som pc-kørekort og ikke tekniske som merkonom, tekniker m.m. Sågar græsk og latin kan læres via nettet. Også kompetencegivende uddannelser er at finde på nettet.

Fra undervisning til læring


Hvorfor denne pludselige opblomstring i distanceundervisningskurser? Fordi det er et fleksibelt og meget dynamisk medie. Her har vi måske endnu en forklaring på, hvorfor nogen finder på at bruge Internettet som medie i undervisningen, eller som det er mere almindeligt at sige nu: i læring.


Undervisning er en proces, der forgår i skolen, hvor læreren underviser eleverne, men læring er betegnelsen for enhver proces, hvor der læres. Læring er personlig - læring kan ske hvor som helst og når som helst og bør fortsætte hele livet - livslang læring. Det er lige præcis her at den Internet-baserede undervisning bliver interessant! Internettet kan bruges til at supplere de kvalifikationer og kompetencer op, som man erhverver igennem hele livet på en meget fleksibel måde. Vi kan følge alskens kurser og lappe vores kompetencepatchwork med lige de kvalifikationslapper, der skal til.


I nogle tilfælde er Internetbaseret læring andre læringsformer overlegen, i andre er den knap så velegnet. At arbejde på fælles projekter via e-mail kan være en dynamisk, nærmest højeksplosiv arbejdsform. Til at læse lange passager af tekst er Web'et uegnet. Visse debatter lever deres livlige liv i elektroniske konferencer som SkoleKom eller UseNet-konferencer - andre trives i Højlunds forsamlingshus-lignende miljøer med levende mennesker og levende dialog. Sådan kunne vi blive ved med at opsummere Internetbaserede kontra traditionelle undervisningsformers fordele og ulemper.

Fra fjernundervisning til fleksibel læring


Den ensomme studerende sidder alene med sin pc og udfylder terperi på skærmen, opgaver, der rettes af en maskine, der også sender resultaterne tilbage på den grønne skærm.


Helt så karikeret behøver fjernundervisningen nu ikke være. Flere og flere af kurseusudbyderne benytter sig af fleksible læringsformer. Det er former, der kombinerer fordelene ved den traditionelle undervisning med fordelene ved Internetbaseret læring. Kursisterne mødes til opstartsseminarer en gang imellem og kommer rent faktisk til at lære hinanden at kende. De diskuterer, løser gruppearbejder og hører foredrag og fyldes med inspiration, en god energi, der forhåbentligt holder indtil næste mødegang. I netperioden imellem går diskussionerne livligt i elektroniske konferencer, på egne hjemmesider og via e-mails. Læringens former tilpasses fuldstændigt efter kursisterne - der hvor de lærer bedst!


Hvem skal drage nytte af den fleksible læring? Skal skoleeleverne? Skal universitetsuddannede? Skal faglærte? Principielt er den fleksible lærings genstandsfelt al læring, men det er ikke nogen ny erkendelse, at al undervisning pr. distance - fjernundervisning eller andre former, hvor læreren ikke er fysisk til stede i læringssituationen - kræver en god portion selvdisciplin. Fleksibel læring rammer derfor nok bedst i efteruddannelses-sammenhæng og i andre voksenlærings-sammenhænge.

Hvad skal der til?


Men er vor gamle land overhovedet gearet til den slags læring? Der skal en god portion omstilling og tilpasning af uddannelsessystemet til. De traditionelle læringsformer skal suppleres med nye former. Kursisterne kan trække på ressourcer fra mange steder. Læreren skal kunne fungere som projektvejleder, konsulent, teknisk support, web-programmør og mange andre roller.


Materialet skal være tilrådighed fra skolen, fra hjemmet, fra en hvilken som helst position, hvor der kan laves gruppearbejde eller foretages feltarbejde - og det skal egne sig til det. Der skal forfattes læremateriale på helt nye måder. Kursisterne skal selv kunne formulere problemer og der skal kunne undervisnings-differentieres. Denne læringsform adskiller sig radikalt fra andre kendte former.

LINK - et eksempel


Et måde at tage fat om nældens rod er som på LINK-kurset. Dette kursus, der er et udviklingprojekt udformet af itai, Uni-C, Danmarks Erhvervspædagogiske læreruddannelse og Danmarks Lærerhøjskole, uddanner netop lærere, kursusplanlæggere og uddannelseschefer i omstilling. Her får kursisterne den nødvendige håndfuld redskaber til at kunne tilrettelægge fleksibel læring: Netpublicering, Netkommunikation, Søgning i IT-infokilder og sidst men ikke mindst: Nye læringsformer. Sidste er rygraden i kurset - det er her kursisterne stifter bekendtskab med temaer som IT-læring, situeret læring, action learning, undervisningsdifferentiering og arbejder med kursist- og lærerroller og hvilken organisatorisk form, der er bedst egnet til at understøtte fleksibel læring via Internettet.


Referencer


IT & nye læreprocesser

http://home4.inet.tele.dk/larsens/


Action Learning

http://www.tlainc.com/al.htm


LINK-kursus

http://www.linknet.dk

www.dlh.dk/it/medarbejdere/witfelt/LINK-flyer.pdf


Grundtvignet

http://come.to/grundtvig/


The Soft Machine

http://www.ots.dk/M&K/knus/softmachine/


The Language Plaza

http://lang.ots.dk/


Spectrum Free University

http://www.vu.org/village.html





    Brancheguiden
    Brancheguide logo
    Opdateres dagligt:
    Den største og
    mest komplette
    oversigt
    over danske
    it-virksomheder
    Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
    Alfapeople Nordic A/S
    Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

    Nøgletal og mere info om virksomheden
    Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

    Kommende events
    Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

    Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

    20. august 2024 | Læs mere


    Det Digitale Produktpas

    Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

    21. august 2024 | Læs mere


    Cyber Security Summit 2024

    På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

    27. august 2024 | Læs mere