I kølvandet på Telias lancering af teknologien UMA, der lader mobiltelefonen benytte bredbåndsforbindelsen, har den nye teknologi fået hårde ord med på vejen. Nu blander rådgivningsfirmaet Netplan blander sig i debatten.
Seniorkonsulent Jesper Haumann mener, at når UMA teknologisk er klar til det professionelle segment, vil teknologien være et alternativ eller en trussel i kampen om de kunder, der ellers vil skifte til ip-telefoni.
De private og offentlige virksomheder står i dag i en situation, hvor de telefonimæssigt ikke kan understøtte medarbejderes stigende behov for mobilitet og tilgængelighed, mener konsulenten, og det kan ifølge ham resultere i dårligere service for borgere og kunder.
»Der er og vil være et markant brugerbehov for UMA i virksomheder, da det ikke er et ukendt fænomen, at medarbejdere går rundt med en mobiltelefon og en intern trådløs telefon - i flere tilfælde også har en stationær telefon stående til rådighed. For virksomhederne vil UMA altså løse integrationen af mobile medarbejdere og samtidig udgøre et besparelsespotentiale, da virksomheden kan reducere de årlige udgifter til service ved at reducere antallet af telefoner per medarbejder,« siger Jesper Haumann.
Teleanalytiker John Strand har kommenteret dette indlæg på ComON's debatforum. Læs mere.