For bare få år siden var det en besværlig, men givende fest at være pc-entusiast. Med det rette udstyr kunne man især i spil, få oplevelser som hverken mac-folket eller konsol-drengene var i nærheden af. Det eneste det krævede, var flere og flere ramblokke, bedre og dyrere grafikkort, større strømforsyning, bedre køling, god overcloking og større harddiske.
Det pertentelige slid med kølepasta og miniskruetrækkere var det hele værd, når man så sine spilverdener glide forbi i max opløsning og behagelige framerates.
For alle andre end nogle indædte få er de dage forlængst forbi. Selv om spil stadig er flottere på dyre pc'er, så adskiller de sig ikke markant fra de samme spil på billigere konsoller, i mange tilfælde adskiller de sig endda ikke markant fra de samme spil på billigere pc'er.
Præsidenten for Nvidia Jen-Hsun Huang er nået frem til samme erkendelse, fortæller han i et interview med BBC.
"Computeren, som vi kender den i dag, har mistet sin magi, fordi teknologien er blevet så moden, at pc'en ikke længere forbløffer os," siger han.
Det gør det vanskeligere for Nvidia at spille en rolle.
"Den test, vi bruger, når vi går i gang med et arbejde er: Har det problem, vi vil løse, betydning? Er det et stort problem, der berettiger vores anseelige ekspertise og talent? Og hvis vi ikke løser det, ville verden så forblive et fattigere sted?".
Når han taler om, hvad der kan få magien tilbage, så er det ikke flottere og hurtigere grafik. Det er ikke pixels og polygoner. I stedet handler det om alle de andre parallelle processer, som den nye generation af grafikkortprocessorer er i stand til at overtage fra CPU'en.
"Når jeg sætter mig foran computeren, så skal den vide, at jeg er mig. Jeg behøver ikke at skrive et password. Den skal genkende mit ansigt, min stemme og min adfærd. Det vil komme med den næste generation. Det er vores GPU'er i stand til. Vi tror, at GPU'en vil ændre computere, så fundamentalt, at det gør pc'en magisk igen," siger han.