Kinas hurtigst voksende internetsøgemaskine Alibaba.com vil kæmpe mod den amerikanske gigant Google i kampen om brugerne på det kinesiske marked.
Alibaba.com sidder solidt på det kinesiske marked. Selskabet har afværget e-Bays forsøg på at komme ind på markedet, og i august overtog det Yahoos operationer i Kina.
»Alibaba vil koncentrere sig om at styrke sin søgemaskine for derigennem at holde Google ude af markedet,« siger Jack Ma, der er direktør for Alibaba.com. Han påpeger, at Alibaba.com allerede er 20 gange større end e-Bay.
Med hensyn til fremtidsstrategi så lyder svaret prompte fra Jack Ma: »Vi vinder over e-Bay, køber Yahoo og stopper Google. Det er sjovt. Konkurrence er sjovt«.
Ma stiftede Alibaba.com i 1999 for 2000 dollars, svarende til 12.700 kroner, som han havde lånt af slægtninge.
I august i år købte Yahoo Inc. 40 procent af Alibaba.com for en milliard dollars, svarende til 6,3 milliarder kroner, og overdrog alle sine kinesiske operationer til den kinesiske opkomling.
Efter fusionen steg firmaets værdi til fire milliarder dollars (25 milliarder kr.).
Kina har godt 100 millioner internetbrugere, men der er udsigt til et langt højere antal. Foruden de kinesiske forbrugere har Alibaba.com planer om at udvide sit marked til Sydkorea i løbet af de kommende to til tre år og sidenhen til Japan.