Kinesisk søgemaskine til kamp mod Google

Den kinesiske internetsøgemaskine Alibaba.com vil udkæmpe Google på det kinesiske marked.

Kinas hurtigst voksende internetsøgemaskine Alibaba.com vil kæmpe mod den amerikanske gigant Google i kampen om brugerne på det kinesiske marked.

Alibaba.com sidder solidt på det kinesiske marked. Selskabet har afværget e-Bays forsøg på at komme ind på markedet, og i august overtog det Yahoos operationer i Kina.

»Alibaba vil koncentrere sig om at styrke sin søgemaskine for derigennem at holde Google ude af markedet,« siger Jack Ma, der er direktør for Alibaba.com. Han påpeger, at Alibaba.com allerede er 20 gange større end e-Bay.

Med hensyn til fremtidsstrategi så lyder svaret prompte fra Jack Ma: »Vi vinder over e-Bay, køber Yahoo og stopper Google. Det er sjovt. Konkurrence er sjovt«.

Ma stiftede Alibaba.com i 1999 for 2000 dollars, svarende til 12.700 kroner, som han havde lånt af slægtninge.

I august i år købte Yahoo Inc. 40 procent af Alibaba.com for en milliard dollars, svarende til 6,3 milliarder kroner, og overdrog alle sine kinesiske operationer til den kinesiske opkomling.

Efter fusionen steg firmaets værdi til fire milliarder dollars (25 milliarder kr.).

Kina har godt 100 millioner internetbrugere, men der er udsigt til et langt højere antal. Foruden de kinesiske forbrugere har Alibaba.com planer om at udvide sit marked til Sydkorea i løbet af de kommende to til tre år og sidenhen til Japan.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere