Internet-portalen Jubii og flere andre danske sites har klaget over TV 2 til Konkurrencestyrelsen. Firmaerne mener at TV 2 bruger licenspenge til at finansiere sine kommercielle Internet-projekter og dermed gør sig skyldig i unfair konkurrence. Det er ikke mindst den hårde kamp om overlevelse på det kommercielle Internet-marked, hvor hver eneste bruger og sideeksponering tæller med i spillet om annoncekronerne, der har udløst den voldsomme reaktion på TV 2's Internet-satsning. TV 2/Interaktiv afviser kritikken og forsvarer TV 2's ret til at være repræsenteret på Internet.
Spilsite
Jubii, der netop er blevet opkøbt af svenske Spray, kom først med deres klage over TV 2. Klagen blev udløst af lanceringen af en ny søgemaskine, Albot, der konkurrerer med Jubii's egen søgedatabase. Foruden nyheder finder man også rubrikannoncer for biler, huse og meget andet på TV 2's omfattende portal, der kan sammenlignes med andre store portaler som Jubii, EON og Forum. Sidste år investerede tv-stationen lidt under 10 mio. kr. i sine Internet-aktiviteter. Penge som ifølge Jubii andet kommer fra de danske licensbetaleres lommer.
Men Jubii er ikke det eneste firma, der føler sig truet af TV 2's fremmarch på Nettet. Gamez.dk, et dansk Internet-magasin om computerspil, klagede forleden til Konkurrencestyrelsen med henvisning til, at TV 2's nye spilsite må være licensfinansieret.
I pressemeddelelsen fra Gamez.dk hedder det bl.a.: "Vi vil ikke sidde tilbagelænet og se på at TV 2 Interactive eksperimenterer med nye forretningsområder for licensmidler og derved lægger den del af mediebranchen øde som formidler viden om spil og anden interaktiv underholdning. TV 2 Interactive tager vores levebrød ud af munden på os, og de gør det ved en udstrakt brug af licensmidler, således at branchen ikke har en jordisk chance for at konkurrere på lige og fair vilkår."
Gamez.dk mener direkte, at man kan blive tvunget til at dreje nøglen om efter lanceringen af det nye spilsite.
Senest har 1klik.dk klaget over TV 2 til Konkurrencestyrelsen. I en pressemeddelelse udtaler Kim Gam-Jensen fra 1klik.dk: "Det kan ikke lade sig gøre at drive Internet-virksomhed, der konkurrerer med TV 2, så længe de kan finansiere mellem 60-80 pct. af deres driftsomkostninger ved hjælp af offentlige midler. TV 2 kunne lære en del af DR i denne sammenhæng, der driver en fornuftig portal med sammenhæng og relevans i forhold til DR's forretningsområde, uden at benytte licenspenge til at gå i konkurrence med private virksomheder".
Brohoved
Hos TV 2/Interaktiv er man uforstående overfor den kritik, som er blevet rejst mod TV 2. Christian Peytz, afdelingschef i TV 2/Interaktiv, peger på at TV 2 blev kritiseret for at være langsomme med at etablere sig på Internet: "TV 2 var næsten den sidste tv-station på Nettet. Nu kommer vi - så er det også et problem," siger han.
Et moderne elektronisk medieselskab kan ikke eksistere uden at være repræsenteret på Internet, og TV 2 er nødt til at tilpasse sig og udnytte de nye muligheder, mener han. "Som tv-station skal vi imødegå mediernes totale konvergens. TV 2.dk er i den forbindelse et brohoved til de nye medier," siger Christian Peytz.
Heller ikke beskyldninger om, at TV 2 finansierer sine Internet-tjenester med licensmidler, møder forståelse. TV 2/Interaktiv brugte sidste år mindre end 10 millioner kroner, der skal sammenholdes med en omsætning på en milliard kroner for hele TV 2, fortæller Peytz.
I modsætning til andre Internet-firmaer som Jubii og SOL satser man på alliancer og samarbejdsaftaler snarere end opkøb. "Jeg tør godt spå om, at der bliver flere millionærer i kølvandet på TV 2.dk end for noget andet dansk site," siger Christian Peytz. Det handler om at skabe en win-win situation for alle parter, fortæller han.
På spørgsmålet om, hvorvidt TV 2 i fremtiden vil lægge en dæmper på sine Internet-projekter, svarer Peytz med et klart nej: "Vi tager ånden fra tv og flytter over på Nettet. Det er os der altid har været et elektronisk medie - det er de andre, som er nye." Internet er dermed en forlængelse af det informationstilbud, som allerede findes på tekst-tv, mener Peytz.
I en pressemeddelelse påpeger TV2's økonomidirektør Peter Parbo, at der er hjemmel i den gældende radiolov til at TV2 driver kommercielle aktiviteter på Internet, så længe der udarbejdes et selvstændigt regnskab og der ikke anvendes licensmidler til finansieringen: "TV 2/DANMARK efterlever naturligvis lovens bestemmelser herom og må derfor tilbagevise de beskyldninger, der for øjeblikket florerer i dagspressen og i Internet-branchen," siger Peter Parbo.
Medieaftalen
I den netop indgåede medieaftale mellem regeringen, SF og CD lægges der op til, at DR og TV 2 skal styrke deres Internet-aktiviteter. Online-virksomhed skal fremover være en del af public service-forpligtelsen. DR og TV 2 får 200 mio. kr. som statstilskud til online-afdelingerne over de næste fire år. Pengene fordeles med 25 mio. kr. til hver stations Internet-division i 2002, 37.5 mio. kr. i 2003 og 37.5 mio. kr. i 2004.
I medieaftalen for 2001-2004, der kan læses på Kulturministeriets hjemmeside, hedder det bl.a. "DR og TV 2´s on-line-virksomhed skal være en del af public service- virksomheden, og de gældende regler (om public service-forpligtelser, reklameregler, regler om beskyttelse af børn og unge m.v.) for stationernes traditionelle public service-virksomhed skal også gælde for denne del af public service-virksomheden. Som supplement hertil kan DR og TV 2 drive on-line-virksomhed på kommercielle vilkår."
DR må fortsat ikke reklamere på deres hjemmeside, og mens TV 2 får licensmidler til at udvikle Internet-aktiviteter i forbindelse med udsendelserne, må stationen ikke bruge licensmidler til kommercielle aktiviteter. På dette område må TV 2 - ligesom alle andre aktører på Nettet - hente sine indtægter fra reklamer.
I en pressemeddelelse siger kulturminister Elsebeth Gerner Nielsen: "Om få år vil vi se en sammensmeltning af medierne. Til den tid skal DR og TV2 være interessante samarbejdspartnere også på internettet, og derfor skal de have mere fart på end i dag. Af samme grund opfordrer jeg hele tiden dagblade og tv-stationer til at komme i gang med at samarbejde, f.eks. om de nye radiokanaler."
Konvergens
Et blik mod udlandet viser, at grænsen mellem tv-stationer og Internet-selskaber i stigende grad flyder ud. I USA har Microsoft sammen med NBC skabt egen tv-station, MSNBC, der også producerer til Nettet. Den britiske tv-station BBC har opbygget et meget omfattende website, der bl.a. indeholder nyheder, sport og underholdning. I Tyskland er den licensfinansierede station ZDF repræsenteret på Nettet med et stort portalsite, hvor indholdet dog er knyttet tæt til de enkelte tv-programmer.
I begge lande hersker der dog stærk konkurrence på Internet-markedet og hverken MSNBC eller ZDF er blandt de mest besøgte sites i deres respektive lande.
TV 2's Internet-aktiviteter er opsigtsvækkende, fordi stationen ligger helt i top i listen over de mest besøgte danske sites. Målt på antallet af unikke besøgende ligger TV2.dk som nr. 2 på den toneangivende Gallup WebSite Index fra FAKDIS. Jubii ligger på en suveræn førsteplads, men markedet udvikler sig hurtigt og ingen kan sige, hvilke spillere der løber med markedet i morgen.
Konvergensen mellem medierne giver samtidig TV 2 ny konkurrence på tv-fronten - en ny dansk tv-station, TVRopa, som er finansieret af Zentropa Film, vil begynde at sende film og børnefjernsyn på Nettet om få uger.